Kult rada
38
Култ Рада
Шта друго треба да значи, у осталом, диктатура у Русији, у Немачкој, у Шпанији, у Италији„ у Мађарској, у Бугарској, у Грчкој него победа-, дисциплине над слободом? Судећи по општој тежњи, која влада у Европи, рекло би се да је демократија поклецнула и да влада силе више одговора, потребама народа. Са неколико страна се истиче формула; ред п рад као једина, која може нашу земљу известити из тешког положаја, у коме се наг лази од неког времена. Чак од озбиљних људи чујемо да првим двема речима треба додати и трећу: законитост, и тако сасвим обновити лозинку од које су пропиштали наши родитељи пре тридесет. година.
То се зове надирање реакције, не само одозговећ и одоздо, из самог народа. Остављамо на страну силовите организације као што су Орјуна, Срнао, Ханао, и све покушаје да се грађанство заплаши и. уцени. Али, не придајућн овим појавама више значаја него што имају, морамо прнзнати да се нешто,изменило, у духовима бар толико исто колико и у стварима. Док смо пре седам година били у знаку црвеног цвета у рупици на капуту, дотле сада: јасно идемо ка борбеном строју, ка строгој уннформи диктатуре. Све то не значи ништа страшно и ништа вечито. Али је добро бити пажљнв на све промене у друштвеном животу, нарочито кад те промене показују исти или сличан смисао. Уочимо ли правац: развитка заједничког расположења, нећемо учинити грешку да се ставимо на супрот току свогавремена, већ ћемо, ако имамо идеја, моћи допринети да се развој врши без велике штете, и да сеизврши исправка свих недостатака. И ако би било* несмислено говорити о „грађанским правима’ 1 данаскад човеков живот тако мало стаје, и проповедатн„хармоничан живот слободне јединке” у времену када се сви боре за насушни хлеб', није немогућнст