Markov manastir
54
страну зида који дели храм од припрате, а који је зид на стубовима, и затим се овај циклус наставља на северном зиду у храму, прелази у олтар, да се заврши у олтарској апсиди поред причешћа апостола са јављањем Спаситеља мироносицама.
У олтарској апсиди, северно од олтарског прозора, у његовом горњем делу, имамо слику Причешће апостола св. хлебом, са грчком сигнатуром и Шетадосис. Иза
часног престола који је покривен црвеном индитијом, и који почива доле на јед- ном стубу, стоји Спаситељ те хе и причешћује апостоле св. хлебом, телом својим. Спаситељ узима са дискоса на престолу троугаоне частице св. хлеба, и даје их апостолима са Петром на челу ових, који му прилазе с десне стране са рукама положеном једна на другу, Т. |. длан десне руке је на левом длану, како примају причешће св. хлеба свештеници и данас на литургији.57) Изнад престола је кивориј, а иза престола је крилат анђео агга КУ са рипидом у рукама. Три последња апостола нешто говоре гестикулишући (слика 53). У позадини је зид са базиликалним кулама које су спојене драперијама. Овде се приказује св. евхаристија у облицима узетим из служења св. литургије и литургичких радња, и установљење св. евхаристије није приказано историјски, но у вези са литургијом. Ова је слика насликана тамо, где се приказана радња врши, т. |. у олтару. У прва два појаса фрески имали смо код слика српскословенске сигнатуре, а овде код трећег циклуса у трећем појасу фрески имамо и грчке сигнатуре. Сјужне стране олтарског прозора је Причешће апостола св. крвљу, са сигнатуром и метале. Иза истог таког престола као и на прошлој слици, стоји Спаситељ 1е хе и причешћује апостоле из доста великог путира. Апостоли, и опет са Петром на челу, прилазе са рукама прекрштеним на грудима, и причешћују се држећи убрус. Изнад престола је опет кивориј и анђео агга КУ. И овде неки од апостола говоре гестикулишући (слика 54). Затим, даље, с јужне стране у олтарској апсиди долази Тајна вечера са сигнатуром 0 мпнос. За полукружним столом у средини седи Спаситељ 16 Хе са нимбом око главе, а апостоли су без нимба. Спаситељ држи у левој руци свитак, а десна рука је на столу и благосиља, док је св. апостол Јован наслонио главу на десну руку Спаситељеву. На полукружном столу су три зделе као дискос, од којих је на једној риба, за којом је Јуда пружио руку нагнувши се на сто, а на друге две су частице хлеба, као и на причешћу апостола. На столу су три ножа и четири роткве. Око стола су апостоли, збуњени и ожалошћени речима Спаситељевим, да ће га издати један од дванаесторице, који умочи руку с њим у зделу (Мат. 26, 23; Марк. 14, 20), и згледају се између себе и гледају у Спаситеља, као да сваки пита: „Дали сам ја Господе“ (Мат. 26, 22). Према споменутим речима Спаситељевим (Мат. 26, 23; Марк. 14, 20) издајника треба тражити међу оном тројицом или четворицом, који су заједно са Спаситељем умакали у једну исту зделу при пасхалној вечери, И док су се сви остали апостоли ражалостили на споменуте речи Спаситељеве и тргли своје руке да не умоче заједно са Спаситељем руку, Јуда је после
ових речи у својој дрскости и бестидности тако далеко отишао, да је после ових речи
| Слика 60. Суђење Христу; Бичевање Христа.
51) Још св, Кирил Јерусалимски говори о оваком начину причешћивања, в, Суг из Нјегоз, Сајесћ. ХХП. Музћ, У. п. 21. (М; пе, Рат, рг. Т. ХХШ, р. 1124).