Markov manastir

61

Јована Претече. У овом тума25 чењу литургије читамо: „кад у поп каже: благослови владико,

слеће анђео с неба...“, ово су летећи анђели на стубовима поред мајмуна. Даље читамо: „И видех анђела како слеше крилима својима и одагнав злога из цркве, одведе га у кромјешњији огањ, и рече му: како си смео стојаши овде без брачног ' одела“. Ја држим да и овде у Маркову Манастиру имамо илустровано ово место из Григоријева списа, јер и овде имамо како анђео Господњи слеће с неба, имамо ђавола („злога“) како · стоји, а за ланац свакако хвата летећи анђео и баца ђавола у ' огањ. У јарославској цркви имамо " такође ову сцену са односним текстом из Григоријева тумачења као сигнатуром, као и у ватиканском рукопису.

Да је пак ово наше тумачење ових слика тачно, најлепше нам потврђује један тропар из последовања к св. причешћу, којим се свештеници « и верни спремају за достојно примање св. причешћа, а који тропар гласи: „У светлости светитеља твојих, како ћу ући ја недостојни... свезан бићу избачен од анђела“. По своме смислу, овај је тропар у вези са споменутим тумачењем Григорија Богослова и разјашњује нам поред њега ове слике у Маркову Манастиру, јер овде видимо ђавола свезана ланцем око пон а врата, кога анђели бацају у кромбшнји ОГНБ.

Основа пак споменутог текста из Григоријева тумачења литургије је место из јеванђеља (јов. 12, 31): „Сада је суд овога света; сада ће бити избачен напоље кнез овога света“. А што је ово све приказано према олтару, могло би се разјаснити тумачењем споменутог места из Јов. 12, 31—432: Смрћу Христовом, која се слави у св. евхаристији, а која се врши у олтару на престолу, већ почиње суд неверног и Богу противног света тако, што је кнез овога света, ђаво, избачен из свога царства и што му је отета власт над светом, јер је Спаситељ крсном жртвом, евхаристијом, привукао к себи свет и завладго њиме, који је до Христа ишао за кнезом овога света.73) Слика 71. Христос изгони трговце из храма,

18) Испор, и Лук. 11, 22,

Слика 70. Богородица.