Moj život i rad

46

Пространство наше фабрике било је у почетку нешто јаче од шест стотина квадратних метара. Запослени смо просечно, прве годинс, 311 лица, а произвели смо 1708 кола, и отворили једну филијалу. 1908. године, фабрика је покривала више од једнога хектара, и била је наша својина. Број особља се просечно попео на 2000 лица. Произвели смо 6.181 кола и отворили 14филијала. У току рачунске године 1908.—1909. продужили смо израду модела Р и С, великих и малих кола са четири дилиндра којассг} г раније тако добро успела и продавала се 700- до 750 долара. Али модел Т, кола за све, ускоро је збрисао све друге моделе. 1909. године продали смо 10.607 кола, број који ни једна друга фабрика није постигла. Цена ових кола је била 850 долара, или, ако се води рачуна о вредности (франка) динара, 4400 д. На једном истом костуру, стављали смо луксузна кола од 1000 долара, друмски ауто од 825, купе од 950 и ландоле од 950 долара. Ова сезона ми је показала да је било дошло време да се отпочне радити, по нашој новој замисли, аутомобил на велику серију. I Наши~агенти за продају, пре но што сам им изложио моје погледе, држали су као у воску да ћемо још више продавати ако тако често износимо нове моделе. Кад сам им јавио да ће од сад бнти један костур за све врсте кола, мислили су да сам потпуно луд.

Један модел, једна боја, једна цена! Занимљиво да се увек, чим један артикал почне да успева нађе људи који мисле да ће још боље успети ако буде нешто другојачи. Људи без пре-