Narodna milicija
ZAVRŠEN JE PRVI KURS VATROGASNE ŠKOLE
Uviđajući potrebu stvaranja, što većeg i spremnijeg kadra stručnih vatrogasača, Ministarstvo unutrašnjih poslova FNRJ pristupilo je ove godine, kad su postignuti potrebni uslovi, otvaranju Vatrogasne škole. Škola je otvorena 1 aprila ove 20: dine. Prvi kurs Škole trajao je tri i po moseca za, koje su vreme mladi vatrogasci upoznati preko raznih predmeta sa Svim zadacima i. načinom njih~„vog izvršenja koje mora, stručan valrogasac znati. Куаlitek učenika je bio vrlo dobar, a interesovanje nije zaostajalo, tako da su i naj teži predmofi kao Što su fizika i hemija, savladani uspešno. Pitomoei Škole su prikupljeni iz raznih republika, oni su živili u Školi internatskim životom što je Dpomoglo da se učonici konoenirišu u potpunosti na predavanja i učenje. Predavanja su održavali stručni nastavnici poslani u tu svrhu iz MUP FNRJ, a materijal se je obrađivao na raznim kružocima i u individualnom radu. lako je postojalo veće ili manje interesovanje za pojedine predmete, ipak nije bilo predmeta kojeg đaci nisu radili s pažnjom, prateći budno predavanja i razvijajući široku diskusiju kako na svojim kružocima, tako i u pojedinačnom razgovoru. U Školi su se, pored predmeta koji ulaze u uži pojam vatrogasne službe, proučavali i drugi predmeti koji su služili ne samo za Šlo šire poznavanje mladih vatrogasaca sa važnošću svoje službe, njenim istorijatom itd. nego i za što bolje političko i kulturno njihovo uzdizanje. Nije zanemarena, nego jo čak posvećena i уеlika briga, razvoju fiskulture, polazeći od činjenice da, dobar vatrogasac mora biti i dobar fiskulturnik. Uz ideološko-političku nastavu rađeni su i razni zakoni koje svaki narodni milicionar mora, poznavali bez obzira u kojoj se grani Narodne milicije nalazi, zatim predmeti vojničkog obrazovanja, itd.
Međutim, škola, se nije ograničila, .:samo na feoretsku nastavu, pošto je snabdevena, potrebnim spravama, pitomci su često izvođeni na praktične vežbe. Tako su se oni već u Školi pripremali za praktično izvođenje zadataka koji ih očekuju pri izlasku iz Škole. Al ni to nije bilo dovoljno. Najveću je korist bez sumnje pretstavljala poseta raznim poduzećima u prainji nastavnika. Tako su u preduzećima, na licu
Patrogasne vežbe
12
mesta, učili mehanizam rada raznih preduzeća, i labrika, sistem njihovog obezbeđenja protiv požara, način kako se može spročiti ili lokalizovati požar, učili su odakle i od čega jednom preduzeću preti opasnost od požara i koje more treba u samom preduzeću preduzeti da bi se ta opasnost ofklonila ili što više umanjila. Na lieu mosta su im držana takva predavanja i takođe je na licu mesta vršeno рторшуапје tako da se mogla odmah doneti ocena kako jo koji savladao teoriju, a istovremeno su pitomeci upoznali sa individualnim karakteristikama svakog preduzeća posebno koje se moraju uzeti u obzir kod ocenjivanja, stepena, opasnosti od poХата u istom, mogućnosti ı načina, njegovog suzbijanja itd.
Uz politički, razvijen jo 1ı kulturnoprosvetni rad koji se odvijao kroz zidne novine i kružoke na kojima je prorađivana, štampa i drugo. U zidnim novinama итећ su učešća skoro svi pitomeci, koristeći zidno novine no samo kao mesto za objavljivanje svojih radova, članaka i drugo, nego i kao oružje drugarske kriiike pojedinaca koji su zaostajali u učenju, kvarili diseiplinu i Činili drugo sitnije is-
pade. Zidne novine su dale inicijativu za pokretanje takmičenja, koje se iz takmičenja, između odelonja, pretvorilo u takmičenje između pojedinaca, i odelenja. To je mnogo koristilo da se postignu na, kraju Škole dobri rezutati u učenju.
Kad su došli ispiti pokazali su se rezultati marljivog zalaganja pitomaca Vafrogasnoe škole te je pred ispitnom komisijom 82% pitomaeca položilo ispite sa odličnim uspehom, 59% sa vrlo dobrim, 6% sa dobrim, a samo 83% sa dovoljnim Uuspehom. Dakle, preko 90%. pitomaca, je završilo Školu sa odličnim i vrlo dobrim uspehom, što je rezultat svesti i velikog za-, laganja' u radu. Savlađivanje težih predmeta kao što su bili fizika, hemija i elekfrotehnika pokazali su da naši milicionari svojom voljom i upornošću mogu замјаdati sve prepreke i da nema, te materije u kojoj se oni ne mogu stručno osposobiti.
Ovih dana je počeo novi kurs vatrogastva, u ovoj Školi. Uprava Škole se nada, prema, oconi prvih dana rada novih pitomaca, kao i na temelju pažljivog izbora koji Je izvršen i njihovih dobrih kvaliteta da ovaj kurs neće nimalo zaostati za pređašnjim. СЕМИНАР ПОМОЋНИКА ШЕФОВА СРЕСКИХ УПРАВА HM
Да би се политичко-теоретски ниво помоћника шефова среских управа НМ подигао на потребну висину, те да би се помогло оспособљавање истих за идеолошко-политички рад са милиционарима, на терену, Републиканска, Управа ИМ за Хрватску је, поступајући према упуствима Главне управе НМ, одржала кратак семинар са неким помоћницима шефова, среских управа НМ. На семинар, поред помоћника, шефова, среских управа ИМ, који су сачињавали највећи број слуша лаца, позвано је и неколико подофицира. При томе руководило се првенствено тиме да се позову они подофицири који имају највише услова за развој. Један од критеријума за избор људи који су требали да дођу на овај семинар, био је, да ce одаберу првенствено људи који до "сада нису били на никаквим курсевима. Пошто је услед потребе службе било немогуће да се ови другови задрже дуже у Загребу, то је време трајања семинара, одређено на свега десет дана.
Другови одређени за овај семинар позвани су да дођу у Загреб и да собом понесу све оно што им је потоебно за, десет дана отсутности од места службовања. У Школи Народне милиције обезбеђене су просторије за предавања и спавање, а исхрана је била колективна, и на терет МУП НР Хрватске. За овај семинар је позвано 20 људи, али је на време дошло 17 другова, они који су закаснили нису могли да се узму у обзир за рад услед краткоће времена.
Настава је трајала девет дана. Настојало се да се то кратко време искористи до максимума, тако да се је водило рачуна о сваком сату времена. Настава, је трајала, цело пре подне, а делом и после подне, тако да је било дневно по седам часова наставе, заједно са часом за консултацију. Осим тога, предвиђено је време за индивидуални рад п за читање дневне штампе. У послеподчевном времену остављено је два часа за одмор. У јутро, свакодневно по пола сата, вршена, је јутарња гимнастичка, вежба.
Материјал који је обрађиван био је разноврстан и обиман. Обрађене су теме: о идеолошко-политичкој настави, о културно-просветном раду, одгоју кадрова, и
односу према људима, обрађивању (коришћењу) штампе, раду на фискултури. Обрађене су теме о партији и то: партија новог типа и њена организациона основа, партија и радничка класа у GHстему диктатуре пролетаријата, партија и остале масовне и политичке организације, Програм и Статут наше Партије. Увидевши важност стицања најосновнијих знања из политичке економије, узете су три теме из ове области: о капитализму и капиталистичкој економији, социјалистичка економија и о економској политици нове Југославије. У овим кратким темама дат је сажет и кратак преглед система капиталистичке и социјалистичке, а такође и наше економике. Из предмета — о држави — узете су теме: маркеистичко учење о држави, државна структура ССОР, државна структура ФНРЈ. Осим тога одржана су још предавања: о англоамеричком империјализму и о националном питању и решењу националног питања у Југославији.
За време трајања семинара одржана, је једна, конференција штампе, да се види како другови прате дневну штампу и колико јој пажње посвећују. Издане су и једне зидне новине из којих се је видило како слушаоци семинара разрађују своје мисли на папиру. Семинар је за исто време одржао две колективне посете кину и једну посету музеју.
Приликом завршетка семинара слушаоцима је дат списак материјала уз теме које су одржане на семинару, да га набаве сваки за себе и да га сами прорађују у индивидуалном раду. Затим су
одржани испити,
Семинар је показао да је углавном
задовољио сврху којој је био намењен.
Другови су припремљени да на терену боље схвате политичко-економске акције и да стекну већу сигурност у раду.
Руководилац семинара био је мајор Лазо Габрић, а наставници-предавачи били су: потпуковник Денац, мајор Габрић, мајор Кос, потпоручници Вереш и Парун. Међу слушаоцима на семинару истакли су се као најбољи другови: Радаковић Владо, Вукелић Владе, Гаврић Младен и Борач Миховил,