Narodna milicija
Из посете Официрској школи Народне милиције
Пред Школом за официре 'ИМ, и без наше воље, изнад осталих осећаја, дојам озбиљности одједном доминира и стоји на првом месту, Кроз невелику али лепо однеговану шуми“ цу, јасно уочавамо неколико зграда, које својом вањштином упућују на мисао да и не могу да имају другу намену него да се у њима обави врло озбиљан посао.
»Јест — то је школа« — погађајући ми мисао рече један друг одговарајући пре времена на моје очекивано питање.
»Да, — задовољавао је он. и даље моју радозналост — много нас има и много учимо«, Не јаким, али ипак нарочитим ударом гласа, на ово »и много учимо«, желео је ваљда мој сабеседник уклонити у мени сваку сум њу у супротност његова, тврђења.
Иза школе, одакле се са свих страна оивичено високим крошњатим дрвећем пружа ногометно игралиште, окрену ми друг Пезељ (тако се он звао) пажњу на неколико раштрканих групица слушалаца школе. Ево, они сада имају слободно време, а како га користез Испитују се, преслушавају и тако утврђују пређено наставно градиво. Додуше, они управо сада, полажу испите али овако их се могло видети и раније,
»Морам и ја сада ићи, јер треба да, обрадим неке задатке«, извињавајући св остави ме мој познаник,
Необично ми би, да сам међу мноштвом другова, остао сам. Касније сам дознао да сваки од њих има одређен распоред рада, рационално га троши и тешко отетупа од плана. Но, ипак, нисам дуго остао сам, Гимназиским оделењима, 4 и 5 разреда, који су имали часове наставе, ускоро је дат одмор, те сам зачас био окружен неколицином другова — познаника од раније, а и осталих, јер сам као ново лице побудио међу њима радозналост. Брво су ме обасипали разним питањима а исто тако и од: говорима на моја питања. Говорили су о себи, о свом раду, успесима, пропустима и недостацима, ;
Изненађивала је здрава слобода мисли ових омладинаца који брзо и једноставно сваку ствар ' постављају на своје место.
Размишљао сам о овим ученицима — милиционарима и сетих се да сви које сам већ срео, одишу свежином, лаки су, покретљиви и здраве боје у лицу. Било ми је касније драго да се заиста нисам преварио у мом суду, јер, пролазећи кров две повелике собе у које је смештено око 90 кревета за другове који би оболели, уверио сам се да немају ниједног болесника.
Онако како смо се мало раније договорили, тако смо и учинили. Сусрео сам се опет са полазницима петог разреда гимназије у њиховој учиони за време часа француског језика, учиони је владала савршена тишина,
8
Иначе, доста тих глас наставнице чуо се врло јасно. »Вигњевић, — реците нам ви, које био Жан Валежан« питала је она на француском језику. Један друг, из друге клупе, устао је заузевши војнички став, ословио и дао врло добар одговор, такође на француском, Исто тако одговарали су ни остали. Ређала су се имена осталих ученика и до краја часа имали су прилике сви да одговарају.
»Да ли тако добро стојите и из осталих предмета« — интересовао сам се после часа,
»Па, из већег дела предмета оцене су нам добре« — гласио је одговор. Код графикона и листе оцена обешених на истакнутом месту на зиду, које они ревносно воде, а где су ме сами довели, запазих и неколико лоших сцена, j |
»А шта кажете на ове слабе из математике, и из чега ово још, историје.. .«. »До испита имамо још меcem дана, а како се види и ив графикона, неке оцене смо већ поправили, и до испита се надамо поправити и остале. Треба имати у виду — објашњава ми један од њих — да смо се ми раније школовали како који, У разно време и под разним условима. Ево, овај Македонац, поручник, до свршетка рата није имао ни основну школу. Сада је већ стигао да похађа с нама пети разред, Оличних примера, могли би набројати зише.«
Нисам имао, или нисам хтео, ништа више да приметим овим друговима, кој су чврсто уверени да ће постићи све што се буде пред њих постављало, а постижу све што се поставља.
У Ш-а разреду, четврта класа официра управо је полагала испит из природописа, Овбиљни, као што и приличи руководиоцима HM, устају један по један и одговарају на по стављена питања. Време тј. три месеца за које је требало да савладају разред, и одговори које сада пред комисијом дају, сведоче о високој свести и великом залагању које су уложили да би после овога испита наставили стручну школу,
Остала је у разреду само испитна, комисија која треба да ce консултује колико је чији одговор био вредан.
»Овоме, каже претседник комисије — предлажем оцену одличан, Он је знао исто тако добро као и...« — упоређује он једног другог кандидата, који је такође оцењен са одличан. Не можемо дозволити да онај први, зато што се течније изражавао, добије бољу оцену. Овај је исто тако сигурно оперисао чињеницама«. |
Тако је комивија, после испита, још једном разматрала вредност знања, сваког појединца, Добрих оцена. било је наравно више, али врло добрих и одличних није било мало,
»Овоме сам ја забележио —8, +2, 9.« — наставља један професор из комисије. Како су и остали слично за-
"борбе,
бележнли, сложише се да кандидат није задовољио и оценише га са 2 (слаб), Још једанпут консултовали су се тако и дали овакву оцену. Видело се да наставници тешка срца оцењују слабом оценом, али да од мерила своје савести не отступају.
Жао ми је било оне двојице слабо оцењених, али се наставницима није могло "замерити, Правилно и пот пуно реално су оцењивали.
У ЏЉ-6 разреду друго одељење официри исте класе полагали су испит из српскохрватског језика. Као и за све остале, марљиво су се они спремали и за овај предмет. И баш зато што српекохрватеки јевик спада у тежу категорију предмета, можда, су га и обрађивали »ише но остале, али су имали кратко време, за које су морали савладати потребан матери“ јал, Није био редак случај да су кандидати боље дефинисали граматичка, правила: како се што од чега добија, какав треба да буде овај или онај облик — него што су то примерима показали. Вероватно, да су били и импресионирани важношћу испита.
Остало ми је било још мало времена, што искористих да погледам ка“ бинете: војни, политички, физикалноматематски и природописни, које У сврху очигледне наставе издашно користе наставници ове школе,
Велика дворана у коју сам ушао, а у којој су и за око лепо изложени: сва лака и полутешка оруђа, разне врсте маски, хемиско одељење где су приказана дејства разних хемиских бојних отрова, средства за одбрану од њих итд — а све попраћено по. требним објашњењима — сачињавало је војни кабинет,
Урамљене и укусно поредане ве muke слике наших руководилаца Ha много борбених призора на свим зидовима, са још невеликом библиотеком, прететављало је политички кабинет. .
Док је физикално-математски кабинет још врло оскудан и налази св у развоју, природописни је у стању забавити и задржати дуже времена сваког посетиоца. Можда и није најбоље прегледан, ради мале просторије У којој се налази, али доста богати избор примерака: разних напуњених птица (око 120 ком.), те мањи број морских, речних и копнених животи“ ња, попуњава, овај кабинет.
Ови кабинети сада много помажу, али када се још прошире и надопуне, на чему је већ доста учињено и још увек се чини, још више ће помоћи наставницима да сликовитије приказују оно о чему говоре и предају. На тај начин слушаоци најбоље употпуњују своје знање, кога ће касније, када. са успехом заврше школу, у свакидашњем вршењу дужности корисно примењивати на добро народа и отаџбине којој служе, ·
М. Крајновић