Narodna milicija

МАККО МИТАР р21С

0 nekim ograničenjima u prometu poljoprivrednim proizvodima

U broju 8—9/1950 »Narodne milicije« objavljen je članak »Slobodna prodaja i borba protiv špekulacije i zloupotreba«. Obzirom na neke nove propise u prometu robom, regul:sane sa strane Savezne Vlade, sadržina navedenog članka delomično se menja. Da bi se pripadnici Narodne milicije mogli orijentisati u pogledu tih novih propisa, objavljujemo sledeći članak:

U poslednje vreme donet je: niz propisa kojima se reguliše promet poljoprivrednim proizvodima i koji, u izvesnoj meri, ograničavaju slobodan promet ovim alrtiklima. U suštini svi ovi prop'si imaju za cilj da usled drastičnog smanjenja ovogodišnjeg prinosa poljoprivredmih proizvoda, koji je usledio kao posledica ovogodišnje suše — obezbede pravilnu ishranu stanovništva, sačuvaju stočni fond, kao i da obezbede uspešno izvršenje privrednih planova u idućoj godini. Za naše organe od naročitog su interesa propisi sadržani u Naredbi o izmeni i dopuni Naredbe o regulisanju prometa poljoprivrednim proizvodima (Službeni list FNRJ br. 61 od 25. X. 1950 god.), u Naredbi o merama za obezbeđenje ishrane stanovništva i očuvanje stočnog fonda (Službeni list PNRJ broj 56 od 27. IX. 1950 god.), u Uputstvu za izvršenje Naredbe o merama za obezbeđenje ishrane stanovništva i očuvamje stočnog fonda (Službeni list FNRJ broj 58 od 11. X. 1950 Bod.) i propisi sadržani u Naredbi o zabrani izvoza stočne hrane i Rešenju o kupovini i prodaji kukuruzovine (šaše) za ishranu stoke (Službeni list FNRJ broj 62 od 1. XI. 1950 godine). |

1. Naredbom o izmeni i dopuni Naredbe o regulisanju prometa poljoprivrednim proizvodima u (zvesmoj meri se ograničava slobodan promet žitarica (pšenica, ječam, ovas, naž, napolica, kukuruz) i njihovih prerađevina (brašno, griz, prekupa). Ovom Naredbom, naime, zamljoradnici i ostali individualni proizvođači mogu slobodno prodavati, prevoziti i premosifi svoje proizvode žitarica i njihove prerađevine па čitavoj teritorij!: FNRJ, ali za to moraju imati potvrde Mesnog narodnog odbora na čijem području žive, a naime da: 1. žitarice potiču. iz njihove sopstvene proizvodnje, 2. da su u celosti izvršili svoje obavezne isporuke, odnosno da nisu zaduženi obaveznom isporukom i 8. da žitarice i njihove prerađevine mogu slobodno prevoziti cdnosne prenositi bilo svojim, bilo Javnim saobraćajnim·- srestvima.

U pogledu potrošača citirana Naredba određuje da ovi mogu slobodno kupovati, prevoziti i prenositi žita-

rice || njihove prerađevine sa čitave teritorije FNRJ ali ·

samo u količinama do 60 kg s tim da su prethodno pribavili dozvolu, odnosno potvrdu Mesnog narodnog odbora na čijem području žive da su im žitarice ili njihove prerađevine potrebne isključivo za njihovu ličnu upotrebu, odniosno za, potrebe njihovog domaćinstva, kao i da imaju potvrdu Mesnog narodnog odbomna па čijem su području kupili žitarice ili njihove prerađevine, da mogu iste slobodno prenosit' i prevoziti, –

Pod ovim, dakle, uslovima i okolnostima — promet žitarica i njihovih prerađevima je slobodan.

Prednja se ograničenja ne odnose ma zemljonadnijke i ostale proizvođače, koji prevoze svoje žitanlce i njihove prerađevine sa sopstvenog imanja u mesto svoga stamovanja kao i na radnike koji su radili u SRZ i na poslovima kapitalne izgradnje, ako i kada zarađene žitarice i njihove prerađevine premose svojim kućama. Prema

tome ova lica mogu žitarice i njihove prerađevine prevoziti, odnosno prenositi i u količinama od preko 60 kg — a kao dokaz za to moraju imati potvrdu Mesnog narodnog odbora sa čijeg se područja žitarice šalju. odnosno izvoze o njihovom. poreklu.

” U pogledu postupka sa žitaricama, odnosno njihovim prerađevinama, u slučajevima prekršaja ove Naredbe predviđeno je da se imaju zapleniti sve količine žitarica ili njihovih prerađevina, koje su predmet prekršaja (odnosno krivičnog dela), s tim, da se ove imaju predati najbližoj filijali (delegaciji) preduzeća državnog žitnog fonda па čuvanje do okončanja administrativnog kaznenog (sudskog) postupka.

2. U Naredbi o merama za obezbeđenje ishrane stanocvništva ii očuvanju stočnog fonda, u Uputstvu za izvršenje ove Naredbe, u Naredbi o zabrani izvoza stočne hrane kao i u Rešenju o kupovini i prodaji kukuruzovine (šaše) za ishranu stoke — predviđaju se sledeća ograničenja u pogledu prometa stokom i stočnom hranom:

Pre svega, s obzirom na znafmo smanjenje stočne hrane i neophodnost da se raspoložive količine ove пај-

„racionalnije iskoriste kolko bi se ishranio i očuvao naš

csnovni. fond stoke zabranjen je svaki izvoz stočne hrane što znači da se promet ovom ograničava, pod. izvesnim uslovima o kojima će dalje biti reči, samo na našu teritoriju. Dalje citiranim propisima zabranjuje se svaka kupovina stočne hrane u cilju preprodaje. Od ovoga su izuzeta samo ovlašćena državna otkupna preduzeća.

Zemljoradnici i ostali proizvođači — imaoci stoke, mogu pak, i to samo za svoje potrebe, kupovati: stočnu hranu od proizvođača koji imaju viškove stočne hrame, no ovo samo pod uslovom, da za to imaju odobrenje Mesnog narodnog odbora nadležnog po mestu njihovog

. stanovanja odnosno prebivanja. Ukoliko se vrši kupo-

ртодаја između proizvođača i kupca koji su sa teritorije istog: Mesnog narodnog odbora onda je dovoljan nalog prodavcu izdat od strane Poveren!štva državnih nabavki i Povereništva poljoprivrede Sreskog narodnog odbora (Rešenje o kupovini i prodaji kukuruzovine (šaše) za ishramu stoke).

Pod stočnom hranom treba razumeti svu kabastu hranu — slamu, vreže od bumdeva i povrća, glave i lišće šećerne repe, stočnu repu, krompir koji nije za ljudsku ishramu, semo, kukuruzovina, džibra, lisnik i sve drugo što može doći u obzir za ishranu stolke, izuzev, naravno, žitarica i mjihovih prerađevina, u pogledu kojih važe specijalni propisi.

U pogledu prometa stokom navedeni propisi donose takođe izvesna ograničenja. Iz propisa koji regulišu ovu materiju, vidi se da domaćinstva, seljačke radne zadruge, državna poljoprivredna dobra, odnosno ostali imaoci stoke, sa ovom slobodno raspolažu, ali samo onim delom, koja nije obuhvaćena fondom određenim za zimskcu ishra– nu i za obavezni otkup. No, pod ovim ne treba razume kao da iminoci stoke mogu ovu slobodno klati radi ргоdaje odnosno trgovine mesom. Oni mogu ovu klati samo za zadovoljenje potreba svoga domaćimstva a ne i zbog prodaje. •

.Ovako postavljen sistem omogućuje našim organima da pravilno kamališu borbu protiv raznih špekulanata i drugih prekršitelja citiranih propisa, te je potrebno da se sa ovim propisima dobro upoznaju, kako bi se dosadašnje greške svele na najmanju moguću meru a čak i pofpuno otklonile. и

JI