Narodna skupština
СТРАНА 102
били и издашне руке за просвету. С тога није чудо што је дебата о овоме застранила од свога главног задатка. Осгављајући за сад топла осећања господе говорника на страну, имам само на две примедбе да се зауставим, које се непосредно односе на сам предлог, а то су нримедбе поштованога госнодина Новаковића. Г. Новаковпћ најпре је тражио оно, што је сада поп Арса формално нредложио, да се бар над ноловином учитеља, који нису, но извештају, нремештани ове године, нити трпили каквих недаћа (као што рече пон Арса), да се бар над том иоловином изврши ревизија тачно по прописима чл. 73 п свију осталих чланова закона о осн. школама. Господо, то питање није било одбору незнано. Одбор је мислио о томе питању и сам г. Министар журио је одбор да сврши свој посао, те да би се што пре знало какве ће ревизије бпти, и да би се за времена приступило томе послу, И одбор, тпм иптањем заузет. навео је оне разлоге у једној тачди пзвешгаја : да пи учитељи, којп нису били премештепн а који су призаати аао одани радници школе, да ни ти људи нису могли зимус радиги као што су до сада радили с тога, што су били изложени грзавицама. Да се не би мислило даје то проста фраза, да се тако тек може мислити, имам да додам ово. Учнтељи.ча, који су остали ноштеђенн, често нута изненадно долазили су по један два и три учитеља са објавом миниетарства пли полициске власти, представљајући се као упућени иа дужиост, говорећи ја сам тај, то је моја школа, а ти изволп селити се. Такав један случај довољан је да учитеља толико одстрани од рада. да учитељ запста не може радити у школи онако, како би иначе радио, а таквих случајева било је неколико у овој години. Друга ствар, господо, била је такође расправљана у нашем одбору, а на име учнтељи, који су били и остали у својпм местима, који нису ничим сличним узнемиравани, онн су, већим делом били кметови, као што рече ноштовани Тајсић, то су били учитељи, који нису радили ништа у школи, но су били непосредни бранноци полициских наредаба, непосредни помоћници кметова. Таквих школа знам неколико и таквпх учитеља, којима су биле одретене руке да раде што хоће. Скупштина зна доста, само срећом њих нема у оном броју у коме их нађе иои Арса, нема половина, али тек има их један извесан број. Даље, госнодо, они, који опет нису гакви били, али су ипак остали као савесни раднпци и нису хтели вршити полициске ћефове, ти су трпели с друге стране, трцели су од кметова регената, који вао што знате нису никакву пажњу ове године школи поклањали. Ту је често нута учитељ целе го дине остао без креде, без сунђера, без огрева. Не треба да помињем ни један случај посебице, јер знам да господа посланици имају нримера тушта и тма за то. Сад ревизор кад дође у школу а и он је човек, уз то је и за[-оиом позван, да све прилике оцени онда када хоће усцех учнтеља да цени, опда он може, ма како строг човек био, а и ио закону не сме се оглушити на иедаће, које ће му учитељ испричати. на незгоде које је триио од несавесних кметова; не може се оглушити на све незгоде и недаће, које је учитељ претрпио. И онда оцена, коју би ревизор под таквим нриликама дао, не би више била оцена учитељског рада, то би била оцена свнју недаћа и незгода школпни у току године. Таквом оценом не би била нн задовољена правда ни интерес саме школе, јер по таквој оцени ни најправичннји министар просвете неби могао казати ни оценити: Овај је учитељ бољи а овај је лошијн. И то је један назор ради кога је овај одбор ирешао преко овог тражења, да се бар над половином учитеља, који иису иреметтани извршн ревизија у овој години, а већ и да не наводим све незгоде извођења ревизије на нарче. Даље, господо, морам навести, да су наши учитељи једини раденицн, који полажу сваке године рачуна о своме раду онп сваке године подлеже ревизији. Ни једна друга струка није под таквпм прилнкама. Све су се друге струке некако извукле испод непосредвог нолагања рачуна за сво.ј годишњн рад. Учитељи се нису испод тога извукли. Тиме нећу рећи, да
је то ружно, нећу рећи да је то ненраведно мучење учитеља, нећу тиме да браним учитеље, него налазим да је баш у томе добра страна уређења осн. школе, и да се тнме наша просвета крснула у напред н да је у томе добра сграна оне Саупштине н оних државника, који су увели ревизију у основним школама Али, госнодо, та ревизија вршена на неправичан начин може донетп нггете радницима, може им убити у неколико снагу и енергиЈу за рад у школи, у колико су тога пре имали. Друга ствар, господо, друго основано цитање јесте: хоће ли битп ревизије у осгалим деловима сем учитељеве оцене. Иедлогом се јасно тражи, да не буде ревизије ради учитељеве оцене, и јаено је дато, шго те ревпзпје ове године неће биги на пронисани начин, да ће извесно бити у опште ревизије. Јест ревизија ће се ове године потпуно извршити у осн. школама сем једино учитељеве оцене. Госиодин министар нас ,је журпо да свршнмо што пре у одбору са овим иредлогом и да га пзнесемо пред Счуиштину, како би се одмах према њему приступило ономе најглавнијем делу ревизнје, који не зависи од оцене уснеха учитељевог. А ревизију не врше само ревизорп, него има и многих других чиннлаца, којн утичу у раду шволском у току године. Један је део тога лепо поменуопоштовани предговорник г. Стеван Поиовић. У нас постоје за основне школе као пепосредна власг школски управитељи и школски одборп. У тим школским одборима има спремних људи, !Соји могу по својој спреми да потпуно застуне и саме ревизоре, и они ће ове године пзвршити ревнзиЈ у основним школача, само неће извршити онај део, који се односи на оцену учигељеву. С тога се предлог и износи пред Скупштину, да не буде оцена учитељима и да се тај део ове године обустави, а иначе сва остала ревизија извршиће се тачно по закону. И у пме одбора ја молим Скупштпну, да изволи нримити овај предлог без обзира на предлог поп Арсе Прокопијевића. Потпредеедник — Пошто је предлог ноп Арсе Про коиијевића потпомогнут, то се може о њему говорити. Има ли когл да жели говорити о томе предлогу? (Нема). Објављујем да је претрес сзршен. Стављам на гласање прво предлог поп Арсе Ирокопнјевића. Ко је за то, да се тај предлог прими, нека седи, а ко је противан нека устане ? (ЂеКина устаје). — Већина је устала и према томе је предлог поп Арсин одбијен Сад стављам на гласање нредлог одбора на који је пристао г. мииистар. Ко је зато, да се предлог у начелу прими нека седи, а ко је противан нека устане? (ВеКгша ееди). Објављујем да је предлог примљем у начелу. Сада ирелазимо на претрес појединих тачака. Известилац чита тачву нрву. Стојаж Новаковић — Мени је стало до тога дасазнам хоће ли се остали чланови школског закона извршити онако као што треба да се изврше; ако хоће, ја ћу да гласам за. Предеедник Министаретва, Министар просвете и црквених послова Др. Д. Докић. Могу да одговорим господину предговорнику, да ће се остали чланови закона извршпти потпуно, али не преко нарочитих надзорника, него ће то радитн школски одбори и одборници. Потпредседник — Пошто ннко више не тражи реч стављам на гласање: ко је за то да се тачка 1 иримп нека седи а ко је нротив нека устане? ( Сви седе). — Објављујем да је усвојена тачка 1. Известилац чита тачку 2 Потпредседник — Прима ли Скуншгиаа тачку 2 ? (Прима ). — Објављујем да је примљена тач. 2. Оа овим је свршеи претрес овога иредлога. Дајем четврт часа одмора. После одмора Потпредседник — Продужава се дневнн ред. На реду је претрес закона о општој царннској тарифи. Молим г. нзвестноца да заузме својо место.