Narodno blagostanje
12. април 1930. НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ Страна 227
је; ценећи по његовом веселом лицу, била врло уносна | плоатације и прогањања, људи мењају међусобно за корупционаше. Господин се ни најмање не узбу- | учтивости. Труде се да један другом буду што приђује кад га избацују ногом на поље, он је на све|јатнији, у толико више, у колико су мање Самариспреман. Премда му се то не догађа често, јер је врло | ћани и у колико више гледају само своје сопствене редак случај, да људи не показују довољно разуме- | интересе. Ако је социјални мир највећи социјални вања за његове сугестије. Уцена му овде не успева, | идеал, онда је Топазова средина њему најближа. јер г. Бенак има у својој богатој картотеци један Данашње друштво засновано је на начелу, да фиш, из кога излази, да је уредник листа, који је по- | је сваки члан не само дужан да врши све социјалне слао старог господина да изврши уцену, био у мла- | дужности, већ да бди над ближњим. Сваки је члан дим годинама осуђиван за прљава дела. овлашћен да чува социјална добра, а међу њима је морал најважније. Топазова средина није разрешила ШЕ Закључак појединца од a социјалне а Пост За је | | - « је | ослободила од обавезе да туторише ближњега. Сваки „a OSMoBka карактеристика срелин топаз. ЈЕ нака гледа своја посла. Морал није колвенција ве није срећа«, вели Топаз, мислећи при томе на своја Ствар савости. Ма ТАНА | YE TOPA ) DDR СУКОра некадања предавања из морала »али је он средство и прађодије. Попазона средина поштује DD ЦМ 5 ; ; веност човекових права и онда, кад човек греши и да се дође до среће«. Цео свет је прожет тежњом | 5 Кано ЈЕ ЕНИ НА за што лепшим животом. Г-ца Сизи добија треска- продив МОБала. ЗАО ДА УПУЛИ У с : моралан живот, да јој чинимо прекоре и загорчавамо Бину Кал СР ОДИ 8 “ODU ) O живота — Ружно је подбадати г-ђу Бенак против Не може се рећи да је Топазова средина нова и не- | ужа ад a. И БАНАКА Ари Lako! d3OBOJBHH позната; и ИЕ Израиљев Ио се „златном те- | ( 00 DOLE i TpOl ју iy лет ок је Мојсије - i ; РА 0 0 опна авина ; ним, да доставља државном тужиоцу кривична дела. дали у порок и претпостављали земаљско царство Али Топазови људи никад не чине употребу од тога небеском. Али је та појава била праћена подивљава- | сем ако није у питању њихов интерес о терати њем нрави, спуштањем човека на ниво животиње. | пропаст ближњега» — Уосталом може овај доћи
Човек је човеку завидео, мрзео га, пљачкао га и уби- 5 : ] у 760, MD у 20% „у положај, да се освети. Зар није леп живот и оваког
јао. Ништа од тога у Топазовој средини. Људи се. | 2 опходе са максималном учтивошћу и питомошћу. | 340 МОРА ОНАНО КРИВИЧНО ДУ ЛО ОНО АДАМ
: ; Колико је милиона до данас остало некажњено, па ело је штво један круг оптимиста. т г : у Цело је дру ЈГ Ру иста. Поштовање | пак свет није пропао!
личности стоји на врхунцу. Немогуће је замислити Корупција је само један облик »хлеба без моПитом РРЕДИНУ А | тике«. Под корупцијом се разуме примање награде На први поглед је тешко рећи, да је пропао мо- за несавесно вршење службене дужности од стране рал. Нигде e чешће не спомињу поштење, прија- | органа једног правнога лица. Корупција је ново изTOJECIBO HU byQaB- Као што се код нас људи ословља-— дање крађе. Крађа је самовласно узимање туђег довају са „друже , у Топазовој средини се апострофи- | бра из туђе својине и државине. Њезина је сестра рају са „пријатељу“. Недопуштен однос између лица | утаја, под којом се разуме присвајање туђег добра, Супросних полова назива 56 РРИЈАТАВ БОР Нико | примљеног на чување или управљање. Благајник је се не усуђује да ближњем учини прекор због не- |најтипичнији претставник утајивача. Утаја (дефраморала. Увреда је за човека рећи му, да чини брако- | удација) је столећима била једини начин неправедломство. Чак ни преварена жена не загорчава живот | ног обогаћења на рачун државе, општине и јавно- | себи ни мужу, већ вади штету на исти начин. правног тела уопште. Тек кад је држава и јавноПа ипак је цео комад низ неморалних аката. | правно тело у опште почело да се бави трговином, Морал је очигледно посрнуо, и ако је морални кодекс | занатима, индустријом и т. д., кад су њихови органи свакоме цео дан на устима, баш као код фарисеја. | почели у службеном својству да купују, продају и Али је у Топазовој средини срећан и задовољан цео | закључују имовинско-правне уговоре, појавила се свет. Сваки гледа свој интерес и само свој интерес. | корупција. Између утаје и корупције разлика је само Човеку је урођена тежња за што већим богат- | правна. Код прве извршилац дела преноси добро из ством са што мање жртава. Та се тежња најбрже | туђе у своју својину, а код корупције треће лице остварује помоћу експлоатације ближњега. Први|стоји у пословном односу са јавно-правним телом, предмет приватне својине био је човек. Ропство је | које корупционаш заступа и несавесно помаже овога најидеалнији начин за стицање богатства без икаква | да се обогати, да би добио Јудину — провизију. напора. Хиљадама година је човек човека експлоати- Корупцију може да врши сваки пуномоћник за сао, стварајући два права: једно за господара, а дру- | вођење послова (педонотит gestor, прокуриста). го за аргатина. То је био пакао. Земља је била мучи- | Али је велика разлика у томе, да ли је властодавац лиште за човека. Тек је Х1Х. век учинио томе кра!, | физичко или правно лице; правно лице мање је спопроглашавајући права индивиду-а и његову слободу. | собно да брани своје интересе, јер оно само преко У Ћ опазовој средини неприкосновеност инди- пуномоћника може да изражава своју вољу, а пуновиду-а достигла је врхунац. Уместо међусобне екс- | моћник није свој.
гета вреле
A, Д. ПРЕЂЕ ШКОДИНА ФАБРИКА У ПИЛЗЕНУ
| O : : Загреб еленбургова бр, 7: : ; Ела ране Р S Застунтиттво Београд, Ккез Михаилов Венац 13-14 : O бр. 2 в 5 елеграми: Pi n
ШКОДОВКА, Љубљана Телефони: 29-36 и 27-37
ЛЕЛЕФОН 5-78 Тедегиње=: ШКОДА Београд ШКОДА — Загреб израђује све пројекте ш шаље на захтев своје стручне нижињере Телефон 4 -97