Narodno blagostanje
30. август 1930.
— Талијански унутарњи државни дугови имали су на дан 30. јуна 1930. г. ово стање (у милионима лира) : Консолидовани дугови: 71.410
Амортизовајући дугови: 13.021 Летећи дугови: 3.518 Свега : 87.949
— Упис советског унутарњег зајма т. зв. „петгодишњи план за четири године" који је отворен почетком месеца јула, иде врло рђаво, успркос живе пропаганде.
Према подацима из финансијског комесаријата уписано је у јулу и првој половини августа свега 284 мил. рубаља (од пројектованих 850 мил.)
Највећи део уписа, 263.1 мил. рубаља, отпада на раднике на које се може вршити јак притисак. Неорганизовано грађанство уписало је само 11,9 мил., а сељаштво, појединце и колективи, свега 9 мил. рубаља. Осим тога веома су лоши изгледи за уплату уписаних облигација.
— Dugovi Turske. Киза bej, ministar spolinih poslova Turske, izjavio je dopisniku ,,Times”, da današnje obaveze Тигske za isplatu dugova, premašaju njenu moć plaćanja. On predpostavlja da njene obaveze moraju biti prilagođene njenoj moći plaćanja. Dalje je rekao g. Rušdi bej, da on misli, da uzrok današnjoj ekonomskoj krizi Turske leži u smanjenju kupovne moći prouzrokovanoj finansijskim obavezama prema stranim državama. — Нове таксене марке пустиће се у саобраћај почев са 1. септембром 0. г. и то за 0.10, 0.50, 1.—, 3.— H 50.динара; досадашња емисија остаје у оптицају док траје залихе.
— Градска општина Кључ добила је од Државне хипотекарне банке инвестициони зајам од 1.5 милиона динара, који ће се употребити за електрификацију и уређење водовода. — Бугарско Собрање одобрило је буџет за 1930./31. годину у висини од 7 милијарди динара. Издатци одговарају приходима.
СОЦИЈАЛНА ПОЛИТИКА
— Према подацима из енглеског Министарства рада у Енглеској се број беспослених попео на 2,050.737, т. ]. за 39.270 више него 28. јула о. г., а за 882.669 више него што је био број беспослених у исто доба прошле године.
— Посредством француског министра рада решен је спор између радника и послодаваца текстилне индустрије у околици Лина. Пошто је после дугих преговора Министар примио одговорност да ће, у случају даљег скакања цене животним намирницама, захтеви радника бити задовољени ско 12000 радника је поново преузело посао. Али велика већина штрајкача, око 100.000 још је у штрајку.
САОБРАЋАЈ
— Изградња државних путева. Министарство грађе- |
вина израдило је, према Закону о државним путевима, програм изградње државних путева, који се дели на ужи и шири. Прво ће се приступити остварењу ужег програма, у који спада изградња држ. путева, а доцније ширег програма, који предвиђа израду погодних колских путева на
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
Страна 553
главним артеријама. Укупна дужина свих путева износи око 780 километара, а њихова изградња коштаће око 700 милиона динара.
Међу већ изграђеним путевима најважнији су ови: Шавник—__Плевље (89 км.) са мостом преко реке Таре; Скопље—Ђевђелија (60 км.); Пријепоље—Бело Поље (52 км.) ; један део пута Нови Сад— Суботица (47 км.) ; Фоча __Гребиње (47 км.); Нови Сад—Вел. Бечкерек (43,5 км.) са мостом преко реке Тисе и т. д. У свему дужина неизграђених путева би износила око 450 км.
Од путева на којима се има извршити реконструкција, главни су ови: један део пута Нови Сад— Суботица (81,5 км.) (2), Београд—Нови Сад (70,7 км.); Котор—Улцињ (64 км.) ; Београд—Лазаревац (60 км.) ит. д.
Министарство грађевина је расписало лицитацију за и:градњу ових путева.
—- За изградњу унске пруге. 23. августа одржала се у Книну конференција привредника приморске и врбаске бановине, на којој је донета резолуција, о потребама изградње железничке пруге Бихач—Книн, долином Уне и Бутишнице. Образован је сталан одбор који ће радити у смислу донешене резолуције.
— Поморска управа Сев. Америчких Држава одобрила је паробродском предузећу Јунајтит Маил Шипинг Компани кредит од 154 милиона долара (860 милиона динара) за изградњу шест брзовозних пароброда за робни и путнички саобраћај.
—Аустриске службене новине за саобраћај бр. 65. од 12. 0. м. доносе под бр. 4172./30. две повластице за подвоз југословенских шљива са пролазним фрахтовима од југословенских станица преко Шпилфелд-штрас до Бечјужни колодвор Мацлајнсдорф, односно преко Келебија држ. граница преко Мађарске до Беч—Источни колодвор. (Ове повлашћене тарифе важе само за вагонске товаре од 5000 до 10.000 кг. и уследиће путем повраћања вишка тарифа само уз лиферацију од најмање 5000 тона од једног пошиљача у времену између 14. УШ. до 31. Х. 1930. колико траје повластица.
Тарифном повластицом се може користити и више пошиљача заједно уз све горе наведене услове, ако до 31 августа 1930. год. обавесте Дирекцију аустријске савезне железнице да се намеравају удружити, да би саставили минималну количину потребну за коришћење повлашћеном тарифом.
— Остварењем држ. зајма аустријске железнице дошле су у положај да могу платити своје дугове аустријским банкама. То је узрок, да оне могу поделити нове наруџбе; што су одмах и учиниле. Ради се о мостовном и железничком материјалу. Надаље ће се поделити наруџбе за поправку и повећање возног парка, увођење модерних справа и сигнала.
— Дирекција државних железница у Немачкој повгћала је свој план о сузбијању беспослице за 350 мил. марака (4125 мил. дин.) тако, да ће по овоме плану наћи запослења 220.000 радника.
еппанвавванннианиннаванивонилинлнинаннивннининнивипине-- апнпипавинивзининипнинихпимнипшнниввивашцивипвицининнивнннвневниминтнннини
ФРАНЦУСКО СРПСКА БАНКА
У БЕОГРАДУ И ЊЕНЕ ФИЛИЈАЛЕ
Доларске 74, Облигације Државне Хипотекарне Банке 1927. Доларске 7'/, и 89, Облигације Државног Спољног Зајма од 1922. године
ЛОМБАРДУЈЕ "еони
тод (Селиштман 7) (Блеровњ)
2:/; "|, Обвезнице Ратне Штете (КАО И СВЕ ОСТАЛЕ ОБЛИГАЦИЈЕ КРАЉ. ЈУГОСЛАВИЈЕ)
диванвннвививинининининаванинниинпивинашанииннининнинннинннинининивана