Narodno blagostanje

8. мај 1937.

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 293

рационалног лечења радника, а предузеће се и мере да се принос, који се плаћа за осигурање за болест и несрећу, по могућству смањи и тиме рекомпензира привреди један део новог социјалнога терета.

Осигурање рударских радника, а нарочито пензионо, већ се годинама налази у тешкој кризи. У чланчићу: „Криза рударских радника код нас“ (Н. Б., број 52 од 1934 год.) изнели смо да су резерве, које су требале да износе преко 400 мил. дин. скоро се: истопиле, у неким случајевима благајне нису могле одговорити својим обавезама; повећаване су стопе приноса, а смањиване протучинидбе итд. -

Такође ни пензионо осигурање приватних намештеника које проводи Пензиони фонд у Љубљани, није пребродило кризу. Месечна пензија, коју добија осигураник не износи ни 70% од плате, те заправо то и није пензија него једна мала потпора слична инвалиднини. Погоршао

ва

ДОГАЂАЈИ И

Половином прошлога месеца ступила је на снагу Уредба

Увођење минималних надница о утврђивању минималних

надница, закључивању колективних уговора и арбитражи. Члан ! Уредбе дао је право Министру Социјалне политике, у случају да се привредне прилике знатно промене, да може наредбеним путем прописати нову основну надницу, која служи као оквир минималне наднице. Централни секретаријат радничких комора сматра да су се од изласка Уредбе до данас привредне прилике измениле, те би повишење основне наднице било на месту. Такође захтева да се у упутствима за примену Уредбе нагласи да је потребно избегавати отступања на ниже од основне наднице за које постоје овлашћења и да се држи максималних ставова како би се подигле радничке наднице, јер је то прави циљ Уредбе — каже Централни секретаријат. Уредба даје право властима да интервенишу у питању висине наднице; радничке коморе траже да се то право користи само кад то буду интересенти захтевали (што је сасвим умесно). Члан 5 Уредбе у погледу награде шегрта каже да важе одредбе Закона о радњама. Коморе траже да се те законске одредбе проведу у живот и да се шеггртима, чији је број у занатским радњама велики, омогући аутоматско повишење зараде по годинама учења тако да у последњој години надница не може бити нижа од 20% утврђене минималне наднице за новоослобођеног

e —————=——

радника односне струке. Захтева се да наднице радници.

ма запосленим на грађевинским радовима које изводе држава и самоуправа и за које не важи Уредба, не могу бити испод надница које имају радници исте струке које буду прописане на основу Уредбе. Акордни рад да се плаћа барем 20% више од просечних надница. Међутим, упутства, која је приликом ступања на снагу Уредбе, прописао Министар социјалне политике уз извесна објашњења, не мењају материјалну садржину Уредбе, али она садржи и једну врло важну одредбу. Као што смо констатовали и у чланку: „Уредба о минималним надницама" (Н. Б. бр. '9 0.'Тт.), минималне наднице су факултативне, јер ако бан односно управник гр. Београда не нареди или заитере: соване странке не захтевају, наднице се неће уводити. Међутим, у члану 1 Упутства основна надница предвиђена „Уредбом од 15 априла важиће као минимална надница и "обавезна је за све раднике односно предузећа у целој држави на које се односи Уредба о минималним надни-

се и финансијски положај, јер су губитци већи, а приходи од резерви подбацују.

Према томе, ако бисмо развитак новоуведене гране осигурања за случај изнемоглости и смрти оцењивали према резултатима већ постојећих облика, онда би закљу: чак био врло неповољан. Објективни услови нису ни мало повољнији него што су код постојећих грана, него чак

и неповољнији. Оснивањем потпорног фонда, као што из-

носи г. Матијашић, за првих 15 година, издаће се око 60 мил. дин. на помагање оних стараца и инвалида, који не испуњавају услове, те ће самим тим бити смањена прима ња осигураника, а кад би још дошло до губитака и смањења резерви из којих ће се плаћати пензије и инвалиде, онда би се примања још више смањила, ма да су тако малена и кад би се исплаћивала у најповољнијем износу, да се не може говорити ни о збрињавању осигураника, још мање о повољном дејству на смањење незапослености. |

ГРОБЛЕМИ

цама. Тако је одједанпут наредбеним путем на територији целе државе уведена минимална надница — и она ће важити све дотле док се не пропишу минималне наднице за поједине привредне гране, као што је предвиђено Уредбом.

Најнижа граница ове опште минималне наднице креће се испод 10 дин. јер износи 9,72 дин. за осам часова рада и обавезна је за неквалификоване раднике испод 18 година и у местима испод 5.000 становника запослене у занатству и трговини.

Најмања надница за неквалификоване раднике У предузећима која су побројена у чл. 32 Уредбе у местима преко 5.000 становника, а старије од 18 година, износи 2 дин. на радни час, а за исте те раднике запослене у трговини и занатству у местима испод 5.000 становника 1, дин. на час тј. 144 дин. за 8 часова. За раднике млађе од 18 година ова надница је 15 и 1,35 дин. одн. 12 и 16,8 дин. *

Упутствима је озакоњена само доња граница минималне наднице, а за горњу, коју предвиђа Уредба, само се у члану 7 прецизирају одредбе Уредбе. Минималне наднице, које буду прописивали банови одн. Управник Београда може се кретати од 9,72 дин. до 24 дин за » часова рада. По Уредби минимална надница неквалификованих радника може бити највише 50%. већа од основне наднице. Најнижа минимална надница ће се кретати између 9,72 и 16,2 дин. и важиће за неквалификоване рад: нике млађе од 18 година у местима испод 5.000 становника, а запослене у трговини ин занатству.

За акордне послове важи, као и за временске, иста минимална надница.

Минимална надница за квалификоване раднике не може бити мања од највише минималне наднице, која се плаћа за неквалификованог радника у дотичној привредној грани. Тиме су прецизиране одредбе Уредбе, у којој је стајало само да бан односно управник Београда може за квалификоване раднике одредити минималну надницу и више од основне наднице.

Наднице повољније од минималних прописаних Упутствима и даље остају на снази све до прописивања минималних надница за поједине привредне гране (струке).

Минимална надница предвиђена Упутствима неће, вероватно, изменити ништа у постојећем стању. Може бити само појединачних случајева, где ће надница бити нижа од уведене минималне. Врло је мали број радника мла-

фих од 18 година, кад се изузму они које називају ше-