Narodno blagostanje

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 215

Pri sadanioj ceni od 20 din, po jedinici morfina proizvodnja opijuma prestavlja rentabilan posao, znatno renta'bilniji od svih ostalih važnijih polioprivrednih kultura Juga. To eklatantno potvrđuju dva fakta. Prvi ie, da pod režimom državne intervencije i primene međunarodne konvencije o smanjenju proizvodnje ova nije znatno opala, uzimajući pri tome u obzir ograničenie opijumskog područia koje je izvršeno Zakonom o opojinim drogama. Drugi je, da politika zamene opijumske kulture pamukom nije uspela i da nema nikakvih izgleda da bi se pamuk mogao proširiti na račun opijuma. Do sada širenje kulture pamuka bilo je na račun drugih manje rentabilnih kultura i, verovatno, tako će biti i u buduće. Ove dve činjenice ujedno potvrđuju da akcija koja se vodi protivu Uredbe nema nikakve veze sa proizvođačima. Proizvođači opijuma mogli bi da se bore za dve stvari: za višu cenu i za povoljniji kredit koji im danas daje trgovac kaparišući opijum na zeleno. Sa neleganom trgovinom ор:juma oni nemaju nikakve veze niti bi svakako njihov interes bio da se taj način trgovine opijumom tolerira, jer od toga oni ni do sada nisu imali nikakve koristi, a njegovi interesenti nisu propuštali ni jednu priliku da zvaničnu opijumsku роlitiku ne prikažu branom za postizanje viših cena i povoljnijih uslova unovčavania.

Закони о осигурању за случај незапослености донесени су у свим земљама у уверењу да је то пролазна појава и да ће се сваки радник. примити посла чим се укаже прилика. — Дебата о незапосленима у енглеском парламенту показала је, да има и таквих радника који претпостављају мањи приход од потпоре незапосленима, већој заради у послу. То би значило да се закон изродио, јер његова сврха није била да помаже оне који беже од посла, него да помогне оне који би ·упали у невољу остајући без њега. Релативно висока потпора која се даје Енглеској је разлог што се сви незапослени пријављују, па је и то разлог што је статистички податак о незапосленима у Енглеској био врло велик и у највишем полету. Сада их има преко 2 милиона, иако је у послу више за 700 хиљ. него што је било код 2 милиона незапослених у прошлом циклусу. Опасност да би закон могао промашити циљ била је разлог што је и у Енглеској почело да превире мишљење о начину како се треба 60рити против незапослености.

Претстоји ли у Енглеској обавезна служба рада%

Пошто се сматра да квалификовани могу да добију посла, треба неквалификоване, а то су у првом реду млађи, присилити да изуче посао. Одзив њихов у инструкционе центре, који су образовани у ту сврху, није био потпун. Чемберлен је изложио како влада мисли да приступи том проблему. Биће изграђено 50 логора, што ће се поверити друштву које неће радити за добит, Одабраће се кадар лица која ће вршити подучавање у послу. Друштво ће имати за задаћу да се побрине да они који стекну квалификацију добију посла. По закону о помоћи незапосленима губи право на њу онај који неће да прихвати извесно запослење. Сада би закон био измењен, у том смислу да би право на помоћ изгубио онај који одбије да стекне квалификацију која је предуслов запослења.

Међутим, извесни предлози иду и даље, наиме, да се уведе обавезно стицање квалификације исто онако као што је обавезно посећивање основне школе за децу. Ова обавеза протезала би се само на млађе, тако да би старији неквалификовани постепено нестајали.

Ова појава избегавања посла мора да је доста стара, али постала је значајна кад се незапосленост јако повећала, тако да би потпоре незапосленим могле опет да

оптерете државну благајну као што је то било 1931. У дебати истакнуто је да сад већ око 3 мил. радника имају посла, захваљујући програму наоружања или другим 06лицима државне интервенције. А буџет је и тако дошао до горње границе. Зато је пао предлог да се они који добијају потпору употребе у припремању одбране цивилног становништва.

Овако како је сад изнесен енглески план не потсеha још на радне логоре у Немачкој, у којима је радна служба обавезна. Он мало потсећа на америчку организацију радне службе, СлуП СопзегуаНоп Согр5, која рекрутује добровољце рада, али подвргава их дисциплини 1логора, обавезује да остану у њему док не изуче посао, плаћени су за рад, а најтежа дисциплинска казна је искључење из логора. И ови логори иду за тим да дадну квалификацију раднику и да развију мораљ-рада, за који У Енглеској почињу да стрепе. У Јужној Африци основани су такође 1933 батаљони специјалне службе. Али они су дисциплину ставили изнад свега и зато у њима претежу војничке вежбе, а незнатно се ради на оспособљавању за рад. Добровољни се јављају зато што преко батаљона лакше добијају посла.

Ако би се економска ситуација погоршала, вероватно да би и енглески план био проширен. Прве појаве обавезне радне службе примљене су у свету непријатно, као нека врста ограничавања слободе. Најјача реакција била је у земљама привредног либерализма. Али није искључено да и тамо продру облици радне службе, ако се привредна ситуација буде погоршавала.

_ — — ——— _ Or(kad. je izgubila trgovačke

Valutni rat u Kini luke kineska vlada nema mogućnosti da putem izvoza dođe do sredstava za plaćanje ratnih porudžbina. U tom se bitno razlikuje položaj Kine od Japana, koji je mogao da negovanjem izvoza dođe do izvesnog iznosa deviza. Zato je vlada morala da troši novčaničnu podlogu, koja se sastojala iz srebra i nešto deviza. Pošto se sastojala većim delom od srebra, ta podloga ne bi mogla Do-

'služiti finansiranju porudžbina, da S.A.D. nisu pristale na za“menjivanje srebra zlatom, štc je, po izjavi koju je dao mi-

nistar finansija Morgentau, učinjeno iz političkih obzira. Uprkos ovakvoj američkoj susretljivosti, kurs kineskog dolara došao je u pitanje smanjivaniem podloge i valutnom politikom koju je Japan poveo u osvojenim područjima. Dugo vremena novac kcji su uvodile nove vlade pod japanskim protektoratom nije mogao da potisne iz opticaja novac centralne vlade. Administrativnim merama on je postepeno prodirao. Kao odgovor na finansijsku pctporu koju je centralna vlada uživala u SAD i Engleskoj, Japan je odlučio da severne kineske oblasti 11 marta o. g. priključi valutnom bloku jena. Za evropske firme, koje još posluju u zaposednutim oblastima, ima ova mera najtežu posledicu u tome što moraju sve svoje transakcije obavljati preko Yokohama Specie Bank, tako da su njihovi poslovi došli pod japansku kontrolu de-

viznog prometa. Proširenjem oblasti bloka jena isključene su

faktično evropske firme iz poslova na okupiranom teritorijom.

Japanska valutna politika ubrzala je osnivanje stabilifaktično evropske firme iz poslova na okupiranom teritoriju. iznosa uplaćuju dve državne kineske banke, a drugu polovinu dve engleske banke koje rade u Kini, uz garamciju engleske “vlade. Zadaća fonda je da održi kurs kineskog dolara na nivou :od 8 pensa, što znači da se ne misli na podizanje do ranijeg kursa od 14 pensa. Delatnost ovog fonda predviđena je na godinu dana a može se produžavati na 6 meseca.

Pristajući da da svoju garanciju za osiguranje OVOZ fonda engleska vlada motivisala je to interesima engleske tr-