Narodno blagostanje
30. нођембар 1940.
Jegalizovala cenu koja je postignuta u slobodnoj prodaji do uredbe. lako je cena visoka i mora da povuče za sobom i cene drugih artikala za čiiu se proizvodnju upotrebljava kukuruz ,ne treba očekivati da će on doći na tržište. Kao što · je trebalo postupiti kod pšenice, tako i kod kukuruza, narediti opšti popis zaliha, da država preuzme sve viškove po izvesno ceni i da onda reguliše distribuciju do nove žetve i berbe. Međutim, uredba ne predviđa ustanovljenie zaliha, a ako se to ne izvrši odmah imaće proizvođač više mogućnosti да spekuliše khukuruzom i da ga sklomi.
Da bi se postigla ravnomerna raspodela kukuruza po potrošačkim centrima, Uredba zabranjuje prevoz železnicom i lađama bez dozvola koje će izdavati Prizad, odnosno Pogod. Ali privatna lica mogu da prevoze slobodno do 1000 kg i slo· bodne su pošilike poštom. Ako proizvođač ostane uporan kao kod pšenice, kukuruz neće doći na tržište, a onda je neizbežno kriumčarenje. Ostavljajući proizvođaču jedan deo viškova t dopuštajući manje pošiljke, Uredba je olakšala trgovinu koja se izmiče očima vlasti, po cenama koje istera spekulacija.
Putem dozvola za prevoz treba da se obezbedi ravnomerna raspodela po potrošačkim centrima, ali u samim centrima prodaja ostaje slobodna. Snabdevanje pojedinih potro-
баба nije time obezbeđeno. Biće naročito velika гака и.
snabdevanju proizvođačkih krajeva i ostalih, jer dok u prvima ostaju zalihe i slobodna trgovina, ostali krajevi dobijaju samo ikontingente.
Prizad će dobiti kredit od 500 mil. din. да | izvrši otkup kukuruza. To je dovolino za količine koje će biti slobodno ponuđene, ali nedovolino za prisilni otkup viškova. Jer ako bi se tome pristupilo trebalo bi ga izvršiti energično i naijenamput, inače će nestati i eventualnih zaliha.
Оскудица дрва за огрев која се осетила у току прошле зиме, влада и даље нарочито У потрошачким центрима као што су Београд и Војводина. Због оскудице радне снаге пропуштен је период сече, тако да се дрво није могло на време да исуши и транспортује. Уколико је производња повећана, дошле су друге тешкоће, Произвођачи нису хтели да лиферују по ценама које су биле одређене, тако да су дрваре остале празне, а кад су цене повишене јавиле су се саобраћајне тешкоће. Снаб - девање је вршено мимо трговине. Све потрошачке задруге набавиле су дрво за своје чланове, а приватна лица су се удруживала и куповала вагоне дрва и бринула се за транспорт. Трговина у Београду подбацила је сасвим и сматрајући да је цео проблем дрва за огрев у дистрибуцији,
Рационирање потрошње дрва
влада је образовала почетком октобра Централу за огрев. ·
Централа је добила у задатак да организује снабдевање појединих крајева земље дрвом. Она треба да утвр-
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
Страна 765
ди количине дрва које стоје на расположењу потрошњи, да утврди колико је коме подручју потребно, и да према томе врши расподелу. У област произеодње Централа се не меша. До каквих је она података дошла у погледу Залиха није познато, али судећи по. једном саопштењу које је издала пре неколико дана, залихе нису толике да би се снабдевање могло препустити слободној трговини. Она је условила транспорт дрва дозволом коју. ће издавати Тр: говцима дрвом, државним надлештвима, индустриским предузећима и приватним установама. Она ће дозволе издавати у границама утврђених месечних квота потрошње У појединим градовима и срезовима.
Када је Банска власт ограничила извоз дрва из Бановине Хрватске, ми смо: писали да је та мера неправедна, јер може да доведе до тога да извесни крајеви бУДУ потпуно подмирени, а други да оскудевају. У једнима потрошња би била неограничена док би се у другим мора ла да рационира. То је сад чињеница. Док Хрватска има подмирене потребе и трговци чекају на више. цене да га извезу (види говор претседника владе на конференцији привредника, „Политика“ 14-Х! 1940) дотле у другим деловима државе мора да се рационира потрошња.
Ограничавајући транспорт дрва у градове и срезове на предвиђене контингенте, Централа за огрев спроводи уствари рационирање потрошње; Али као што у овим случајевима где је оно предвиђено има шупљина, тако и овдг. Градови ће добити своје контингенте, али над продајом у граду не предузима се никаква контрола. Довољно је да се зна да дрва нема у земљи у неограниченим количинама, па да тражња разграби контингенте, при чему ће се десити онима који не могу да купе веће количине да ће остати без дрва. Ако је Централа констатовала да нема довољно дрва, онда је једино правилно било да се потрошња рационира до краја, издавањем карата на дрво. Централа дозвољава увоз у град контингента, а у тај контингент улази не само оно што увозе трговци, него и државна надлештва, индустријска предузећа и приватне институције. Је-
дан круг лица може преко приватних институција (потро-
шачке задруге) да обезбеди себи дрво из контигента, што лако може да оде на рачун осталих потрошача,
Када се показала оскудица дрва није требало задржати се на мерама дистрибуције. Требало је нешто предузети да се производња убрза. Уред за контролу цена предлагао је пре неколико месеца да се то предузме у споразуму са војним властима, које би могле да ставе на расположење известан број радних руку.
Без дозволе Централе за огрев нико не може да изврши превоз дрва. Али за превоз из Хрватске не важе дозволе Централе за огрев, него централе за Бановину Хрватску. Преко ње ће добијати остали делови земље дрво уколико не буде резервисано за Хрватску.
ОБАВЕШТАЈНА СЛУЖБА
INDUSTRIJA
— Proces mehaniziranja rudarske proizvodnje u Nemačkoj otišao je daleko. Mašinski rad primenjuje se sada kako pod zemliom tako i izvan kod čišćenja, sortiranja i utovara uglja. Sada se nastoji mašinom da zameni čovek, pošto radne snage ima malo. Sada se radi na mehanizaciji istovara uglia da bi se i tu zaštedilo na radnoj snazi. Utovar i isto-
var uglia zauzima mnogo vremena i radnika. Računa se da
za transport uglja treba dnevno !/s železničhi vagona. Dosada је na istovaru voza od 50 vagona ·trebalo da radi 200 radnika
4 sata. Upotrebom posebnih naprava biće dovolino da radi 15 radnika 2 sata, dakle broj radnih sati potrebnih za istovar smanjiće se tako na tri desetine. Ova ušteda u radnom vremenu postizava se na taj način da se ugali kod utovara.ne baca direktno u vagon nego u naročite velike Кобате Које se pomoću dizalice stavljaju u vagon i vade iz njega kod istovara. Punjenje tih košara traje 2 sata i vađenje 9 sata. Upotrebom manjih košara postizava se manja ušteda u radnom vremenu za istovar (otprilike 9/a), ali se zato vreme staјапја vagona smanjuje za više od ?/s..