Naš narodni život

Обичаји имају нарочито велику моћ код прнмитивних људских заједница. Код њих они обухватају и регулишу целокупни живот и сав рад. Код њих се по обичајима дете прима кад долази на свет, по њима се гаји, подиже, васпитава и уводи у ред људи. По њима се човек жени, врши родитељске и грађанске дужности. По њима ради све тгослове, набавља потребе за живот и отклања све што му је шкодљиво и неповољно. По њима се обраћа Богу и другим божанским бићима и води борбу противу демона. По њима се кажњавају грешке, отклањају друштвене ненормалности и повраћа ред. По њима се чува и лечи од болести. Најзад по њима се човек испраћа с овога света u води брига о његову животу на ономе другоме. У примитивних народа обичаји имају такву моћ да нико ништа не ради мимо њих. У примитивним крајевима нашега народа још и данас се каже: „Обичај је друга нарав (природа)” и „Што је од обичаја, то је од закона”.. Сви народи и сва друштва немају исте обичаје. Какви ће се обичаји јавити у којој друштвеној заједници зависи од врло многих околности. У крајевима, у којима је земљиште недовољно плодно, или плоднога земљишта има у недовољној мери, те може да исхрани само извесан ограни-

кад hepn први пут у пооде дође донесе свима укућанима од најмањег до највећег (Ј. М. Веселиновић, Сељанка, Београд 1893, стр. 82, 84), куштум и куштум земаљски, од италијанске речи costuma, Црна Гора); И тако (сенат) отсуди по куштуму земаљскоме да има платит Нико Перов Бранковић ... (Јов. М. Јовановић, Законодавство у XVIII и XIX веку у Црној Гори, Архив за правке и друштвене науке X, св. I, стр. 23, 24, 25, 28, 3-i ; X, св. 3, стр. 182, 186; В. М. Г. Медаковић, Живогп и обичаји Црногораца, Н. Сад 1860, стр. 120) и адет (турска рсч); Какав је адет у Босни? Јер је код нас чудан адет посто: Кад умнре под прстен девојка Не копа се у то ново гробље, Beh се баца у то сиње море. (Примерн у RJečniku hrvaiskoga ili srpskoga jezika код речи adet).

23

НАШИ НАРОДНИ ОБИЧАЈИ