Naša pošta

321

према томе, бпо јаван и усмен, а ва сваког кандидата би имао да потраје најмање два часа. Како се код нас много оскудева у познавању канцеларијског административног рада и решавању појединих питања тим путем, био бих и вато да се поред усменог испита, који предвиђа чл. 18. Правилника, заведе за сваког кандидатами писмени рад из кога предмета група, који би они дали пред комисијом пре усменог испитивања. Колико би трајао тај писмени задатак, зависило би од предмета који је кандидату дат у расправљање. Не би се могло рећи да је тешко постићи ово што се од кандидата тражи: прво зато што смо то себи ставили у задатак, а друго и зато што сад више није оскудица у књигама и предметима, које би требало набавити за успешно полагање ових испита. Од рата је прошло много времена. Од тада су кров нашу школу прошли многи ђаци и са собом однели предмете које су у школи учили, и који могу нашим младим генерацијама врло добро да послуже. Од тога доба издат је и известан број стручних књига, а и само Министарство, ва то време обратило јепажњу на стручно обравовање својих службеника, јер је законе, уредбе, правилнике и друга важна објашњења и наредбе, штампане у нашем службеном органу, бесплатно слало свима поштама у Краљевини. Ако се све то прикупи и марљиво простудира, неће ни једном кандидату бити тешко да положи испит, макар био и строжији од досадашњег. Недостатак слободног времена не би могао бити разлог да се не може постићи оно што се жели, пошто њега, с обзиром на наше послове, имају како они по великим, тако и они по већим поштама. О малим поштама нећу ни да говорим, пошто старешине тих пошта имају доста слободног времена за рад на своме личном усавршавању. Но, и кад би био тај случај код свих поменутих пошта, наши би службеници ва овај рад морали себи наћи времена, јер морају схватити да је то за њих животна потреба. у

Новим Правилником морао би бити измењен и чл. 21 досадашњег, јер све што је напред наведено о испитивању из појединих група, не би могло да има своју пуну примену, ако се не би допустила предметном наставнику пуна слобода у погледу оцењивања знања кандидата који је полагао испит. Надгласавања, дакле, не би смело бити, пошто је сваки наставник првенствено одговоран за способност кандидата кога је испитивао. Је ли за време испитивања био пристрасан, знаће његове колеге наставници и о томе известити претпостављену власт, која може одредити ревизију испитивања, па према томе по питању донети своју одлуку.

Ако би се усвојио предлог о оцењивању, морало би се предвидети и оцењивање кандидата оценом: одличан, врло добар, добар и слаб, што је усвојено и у садашњем Правилнику о п.т. школи. За кандидата који не би положио испит ив које групе, рок за поновно полагање из те групе био би три месеца, како то налаже чл. 28 садашњег Правилника, како је предвиђено и за ученике средњих школа. Падне ли кандидат на испиту из две групе, нека му се дозволи да те испите полаже пред комисијом после шест месеци. Ако се иприликом полагања иових испита покаже неспособан, нека му се продужи рок ва поновно полагање после 3, односно 6 месеци. Не положи ли ни трећи пут испит (што се, држим, не може десити службенику који озбиљно схвати своју дужност), такав би, у смислу 514 Ч. 8., изгубио службу. За оне који би од испита одустали, могао би да остане неки рок од три месеца за накнадно пријављивање. Рокови за поновно полагање из појединих група били би, разуме се, и за њих исти као и за оне кандидате који су се о року јавили за полагање државног стручног испита. Што се тиче писменог испита из појединих група, које сам напред поменуо, пошто би се он радио из једне групе предвиђених предмета, то би се према њему, а после усменог полагања из дотичне групе, одредило да ли је кандидат из те групе положио испит или не. Деси ли се да падне из те групе, кандидат би био дужан у идућем одређеном року да полаже и писмени испит из те групе, односно из једне од група која му се на испиту одреди, ако би имао накнадно да полаже испит из две групе.

Како је правилна примена Чл. 10 садашњег Правилника, да особље Министарства полаже држ. стручни испит пред комисијом састављеном