Naša pošta
187.
ЈЕДНООБРАЗНОСТ РАДА И. АДМИНИСТРАТИВНО РАСТЕРЕЋЕЊЕ ПОШТА -
Пошта је у главном саобраћајна установа; и њена администрација најчешће се односи на саобраћајне, персоналне, економске и статистичке послове.
Пошта би боље одговорила своме задатку, ако би се њене функције свеле што више на саобраћајне и ако би се што више упростио сваки посао административне и саобраћајне природе.
Мислим да још много има да се ради на томе упрошћењу иако смо добар део пута прешли.
Данас, у доба модерног саобраћаја појављују се из дана у дан нове задаци, којима п.т. струка и њено особље мора одговорити, па се због тога појављују и нови предлози за упрошћење манипулације, који у примени показују често добре резултате.
Покушаћу да изнесем своја запажања о томе, што ми се у нашој служби чини непрактично и компликовано, те не одговара потребама једне службе, која много полаже на правилност и брзину, а често нема за то ни персоналне могућности, ни материјалних сретстава.
Велики је недостатак у томе, што рад није једнообразан код свих. пошта, те је и различит појам о томе, шта се за извесно време може свршити од посла, а шта не.
Како је то велики недостатак најбоље знају они чиновници који се премештају из области једне дирекције у другу, па морају многе ствари, које су до скоро са тачношћу и готово. механички брзо. свршавали, да понова проучавају по начину рада који се практикује код пошта нове им надлежне Дирекције.
Није без разлога код једних пошта рок за подношење месечних рачуна одређен до првог наредног месеца, а код других пошта до трећега. То налази своје оправдање и објашњење у више или мање упрошћеном раду око сачињавања месечних рачуна. Да се тако мора разликовати и потребно време за остале манипулације с обзиром на упрошћеност или компликованост посла ево неколико примера.
Поједине поште врше оверу и ликвидацију платних спискова овако:
Неиспуњен платни списак (без новчаних података) потпише особље, па се по завођењу у деловодну књигу без спроводног писаног акта шаље Дирекцији на оверу и испуњавање података. Пошта добија натраг испуњени и визирани платни списак са свим задржаним обуставама, те се исто принадлежности исплаћују и књиже у рачуну расхода. Каква дивва упрошћеност за поште претрпане саобраћајним пословима!
А друге поште поступају друкчије: у платном списку испуњавају страну примања (издавања испуњава Дирекција). Особље потпише списак, а старешина ставља писану километарску клаузулу о уредном увођењу особља и новчаних података у списак (што би могло бити оштампано на самом обрасцу), па то потписује, уводи у деловодну књигу и шаље Дирекцији на оверу заједно са сачињеним списком обустава за пензиони фонд, који се води у дупликату. ;
По приспећу и исплати урачунава се бруто сума у рачун буџет. расхода и стање касе. Обустављене суме уводе се у рачун разних депозита, па то у стање касе, те се пошаљу Дирекцији упутницом обуставе за пензиони фонд, а Пореској управи пореза, сачињавајући о томе још и службену упутничку признаницу итд.
Читаво коло разних компликованих радњи чини се за један новчани издатак око кога не би требала пошта да буде много запослена.
Зар не би било. практичније и боље да Дирекције имају своје режисере, који ће све ове послове око обрачунавања и задржавања обустава извршити и пошти доставити чеком или налогом уз списак, нето принадлежности службеника (једна Дирекција то и сада чини). Други пример