Nova Evropa
'kovnim se uredom najviše služe manji trgovci i obrtnici, Veliki in'Qustrijalci, trgovci, i novčani zavodi rade manje s njim, jer njima stoji ma raspoloženju Narodna Banka sa svojim žiro-prometom, te ostale velike kreditne ustanove, Osim toga karakteristika je čekovnoga promefa da on ima lokalni karakter, tojest niime se intenzivno služe samo oni vlasnici računa koji su u njegovoj blizini, Kod današnjih naših prometnih prilika, imaju interes za čekovni promet samo one osobe koje nisu mnogo udaljene od centruma сеКоупоба ureda, Uzmimo, naprimer, jednoga trgovca u Dubrovniku, koji ima da putem centralističkog čekovnog ureda {bez obzira da li je centrum u Zagrebu ili u Beogradu) doznači trgovcu u Kotoru 10.000 kruna. Najpre mora Dubrovnik da istavi ček na fih 10,000 kruna i da ба pošalje cenftralnome uredu. Centralni ured obaveštava onda +rSovca u Kotoru da je iz Dubrovnika odobreno 10.000 kruna, i tek Tada može trgovac iz Kotora da raspolaže sa tih 10,000 kruna, U najboljem slučaju prodje 10 dana dok frgovac u Kotoru može fakTično raspolagati sa tim iznosom od 10.000 kruna, Kod ovakoga sistema prirodno je, da privredni krugovi na periferiji države nemaju interesa za čekovni promet, i
Kod decentralističkoga sistema, gde imamo više čekovnih ureda, sva ona mesta koja su u okolini dotičnih ureda naćiće za shodno da pristupe čekovnome uredu. A o tome se i radi, Pro-
blem se ne sastoji ti tome, da se publika prilagodi najkomotnijoj. formi
organizacije čekovnog prometa, već u #оте да зе огбаштааја шпа да prilagodi potrebama publike, Izvan svake je sumnje da bi u slučaju kad bismo imali 10 do 15 čekovnih ureda čekovni promet bio daleko veći nego što je danas, kada imamo samo fri ureda, Jer, kako rekoh, glavni je cilj organizacije čekovnoga prometa, što moguće više vlasnika čekovnog računa, i s time u vezi što veći promet prepisivanja sa računa na račun, dakle bez uplata odnosno isplata u gotovu,
Sad je samo pitanje, da se nadje najpodesnija forma ze decentralističku organizaciju čekovnoga prometa, Decentralističkom se sistemu prebacuje da je preskup, Treba odmah napomenuti, da nije rečeno da pojedini čekovni uredi moraju odmah u početku imati čitave štabove direktora i tajnika, Ako potreba jednoga ureda zahteva posao od 10 činovnika, onda neka se namesti samo 10 činovnika; a ako ima posla i za 100 činovnika, onda neka ih bude toliko, Uostalom, koristi koje nosi prošireni čekovni promet, koliko državi toliko narodnoj privredi, mogu da podnesu i nešto činovnika više, Naravno, da pojedini čekovni uredi, svaki u svom opsegu, ne smeju biti ogradjeni kineskim zidom od drugih čekovnih ureda, Prvi je princip, da se doznake iz jednoga rejona mogu brzo i nesmetano obavljati i dostavljati i za ostale rejone. Obračunavanje ide od ureda do ureda, ili preko Jedne posebne centrale, Priznajem, da ovo obračunavanje izmedju pojedinih ureda otežava sam promet, i to je glavna mana decentralnoga sistema, Ali nesmemo zaboraviti da je čekovni promet, u glavnome, loКајпоба značaja, pa su prema tome i doznake iz jednoga rejona u drugi daleko neznatnije nego li doznake u samome rejonu, Od veće je
347