Nova Evropa

родног посланика. Г. Сакиба Коркута на господина Министра Просвете. Господин Коркут упозорава на неправедну поделу стипендија на »покрајинске« и »централне стипендије«, те потсећа Т. Министра. на уредбу од 20. јула ове године, број 2168, која прописује изједначење стипендија, а, која је накнадно стављена изван снаге. Он нарочито наглашава критичан положај прашких студената, и тражи информације и појединости о висини и подели стипендија, као и образложење повлачења, уредбе бр. 2163, и безуветно изједначење стипендија, јер вели: »чиме да се објасни та страшна, неправда, да. стипендије студената на једном те истом страном свеучилишту — само зато што Cy они из разних крајева, једне те исте домовине — стоје у размеру један према четири:!..«

Толико Г. Коркут. Дужност је господина Министра Просвете, да одговори и господину посланику и целом студентству, али ооље делом него речима. Нема тих разлога пи те дијалектике, којима би се мотло доказати да није неоправдано и неправедно оно што се досада чинило према нашим сиромашним студентима, јер је грех, Ji са становишта хуманости и са становишта нашег народног јединства, да се међу омладином праве силом скоро класне разлике“ При досадашњој подели стипендија, студенти су фактично подељени на две класе, — оне који могу да живе и студирају, и оне који, ако желе да живе, не могу да студирају. Отуденат, сиромашан и недовољно потпомогнут од куће, не може да се посвети студијама, јер му ваља зарађивати кору хлеба и одржавати голи живот. Тако ве ствара. полуинтелигенција, и пролетаризују душевни радници, који се онда само »протурују кров живот« и који стварно нису стигли и пристали ни овамо ни онамо.

Приликом расправљања овога, питања, требало би уопће потакнути и питање о животу студенала, које је данас бачено у страну, а. које заслужује да се извуче мало из прашине. Јер, са тенденцијом културног и политичког јединства, требала би да у нашој држави иде паралелно и тенденција апсолутне једнакости и равноправности свих делова народа и свих појединаца, и морала, би држара, и у пракси да покаже да сви држављани имају несамо једнаке дужности него и једнака права. Баш овај мали пример, како наша влада дели стипендије, илуструје можда боље него ишта, њено схватање једнакости својих држављана. Да ли је наше Министарство Просвете уопште правилно схватило школску политику“ Да ли се моралном и интелектуалном подизању народа посветила онолика, H онаква, пажња, какву оно заслужује“ Да ли је доиста IP. Министар Прибићевић говорио у име свих наших влада, када је, приликом свога, боравка у Прагу, рекао прашким студентима, да влада не мора помагати студенте Судећи према тој изјави, ми бисмо били међу најкултурнијим и најцивилизованијим народима. Међутим, у ствари, ми смо народ заостао и у погледу духовне и у погледу материјалне културе, иако смо у исто време и народ млад и способан за развој. Досада нам нису дали други да се развијемо; али, зар сада да не дамо сами себиг Темпо нашега развијања мора бити и бржи и интензивнији, јер морамо стићи оне који су се већ давно

3.7