Nova Evropa

лидношћу не заостаје за савременом текстилном индустријом, а оригиналношћу је и надмашује. Тај је посао традицијонални садржај њезина, самотног живота. Осим тога, она, је створила, и своју засебну културу, — своју поезију, у којој се женска, сензуална. природа, уздигла до генијалних резултата. Нагон за животом је главни фактор, који ју је очувао да не пропадне душевно и тјелесно у "својој мртвој околици; она се је, напокон, и уживила у тај амбијенат, и да не куца, вријеме и на њезина врата, она би се могла, можда, и коначно прилагодити своме садањем положају.

Али закони природе траже прогрес, или смрт. Они не подносе непомичности. Ове што лежи мирно и непомично, изложено је страховиту процесу распадања. И сами елементи, као зрак и вода, подвргнути су истим законима, или — ако их не слиједе — растварају се у загушљиве плинове и мочваре. Тако је живот изнио на тапет и проблем, који је већ одјекнуо дубоко у нашем муслиманском свијету. Он је створио у њему подвојено мишљење, од којих свако осјећа. потребу коначног ријешења, И либералци и реакцијонарци су зато да, се погледа, у очи тому проблему; у чему се разилазе, то је начин његова. ријешења, и форма у којој се има развити тај нови принцип муслиманског друштва.

Реакпионарци желе, да, се еволуција муслиманске жене проведе у досадашњим формама њезина живљења. Они су увјерени, да жена може и с покривачем удовољавати захтјевима модернога живота. У противном случају, мисле они, бацило би се жену у страшан вртлог, у којем би се све њезине врлине изгубиле. Они држе да покривач штити жену од моралног посртања, и од мушке агресивности, коју сматрају највећом опасношћу за женску честитост. Ако се открију, све ће се покварити! Будући чисте и ненскусне, све би се предале животу на милост и немилост, — тако они проричу. Радикализам у рјешавању тога проблема, за њих је плод егзалтираних мозгова, који се поводе за. новотаријама. Културни прогрес виде они у исламу. Он је као природна, вјера, — донесена у потпуну складу са природом, наложио жени сакривање. Тим ју је хтио одбранити од ропства које јој мушкарац својом суперијорношћу намеће, Ислам је наука морала и потпуно савршенство човјечје види само у томе облику.

У опреци с овим назорима, стоји мишљење либералаца. Они доказују, да ће управо покривач довести жену до моралнога пада. Покривач јој даје прилике, да у њем сакрије своје најружније стране, јер је ту немогућа, контрола друштва и државе. Осим тога, нема ни културе, ни економске продуктивности женске, доклегод буде искључена од живота. Природни карактер ислама стоји баш у логичној противности према, овој неприродној појави и тиме се искривљује његова моралистичка доктрина. Покривач понизује жену, овначујући је објектом једног јединог циља, а то исламу умањује вриједност. па 5 -

Али оба ова миштвења налазе се изван саме жене, изван њезинога бића, и зато-не обухватају проблем њезине слободе онако како треба. Њиховео-се основно гледиште састоји у формалностима, а формалне. слободе нису никада дјелотворне. Ми ћемо покушати