Nova Evropa

алном издовољењу, које долази усљед напраситог пригушивања, прејаких сензуалних чустава: отсутност жене ствара. имагинарну жену с којом се може несметано разблудно да живи. Овако стање ствари води са собом даљне посљедице. У свом данашњем положају, не може муслиманка удовољити својим дужностима, ни као мајка, ни као жена. Као мајка може своју дјецу 'одтајати само у кући, а вани их одгаја улица и њезин разуддани живот. Њено је материнско посланство, према томе, половно и без вриједности, и она. од своје рођене дјеце често и не може очекивати друге до жалост и разочарање. Отац није у стању да је замијени у тим дужностима, јер је у послу, или му, је испод достојанства да се бави нејаком дјецом! То су женски послови! — Као жена може својим дужностима одговорити само постељом и кухињом, иначе је у економији негативан фактор. То јој је донијело потпуну овисност о мушкарцу, и нижи социјалан положај, премда, је често реалнија и за то способнија, за, посао од свога мужа.

Ако повучемо паралелу између словенске жене уопће и словенског мушкарца, опазићемо да, је жена. активнији део, Мушкарце су више наклоњени апстракцијама и идејном животу; то је посљедица, вјеројатно, њихове спиритуатније природе. Зато су они тромији у раду, и склонији беспосличењу, него жене. Жене су ствар“ није и могу брже да се снађу у животу и у раду, па зато наш народ и вели, да дијете није сирота кад изгуби оца, него кад изгуби мајку. Зато је и њезин утицај на. дјецу већи. Зато муслимани у својој младости имају веома много женских особина, као што су: чедност, стидљивост, плахост, сензуалност, и друго. Радиност је, даље; словенској жени прирођена, особина. — Ради свих ових особина, није се могао -код словенске жене развити конвенцијонални саобраћај салонског живота. Та, форма друштва, која, је постала, готово јединим мјерилом европске цивилизације, никако. се није могла одомаћити међу Оловенима, премда је словенска раса душевно веома развијена и често дубља од осталих. Њезина ћуд не може поднијети манира, етикете, и форама које прикривају или бар уоквирују неискреност, блавираност, и лаж. Можда је све то продукат неплодних часова, док словенска жена није имала довољно слободна, времена да измишља како ће људе међусобно привидно аближити а у истини отуђити заобилазним начином којему недостаје искреност, истина и слобода. Она је стога заостала у тоалети и елеганцији за, осталом Европом, али то није било на штету њезиних душевних квалитета,

Идентичан случај се, муслиманском женом доказује прије свега, њезину словенску женску 'Ћуд. И она је била. оријентирана према, једном страном формалистичком. друштву, па се је ипак одупрла тој нижој врсти социјалне конструкције. Словенска, муслиманка није се могла предати харемском беспосличењу. Она је-и у свом затвору настојала да своју енергију употреби. Њезин | ручни рад својом разноврсношћу и обртним умијећем од ванредне цијене. Она везе, тка, шије, плете, кера, и та творевина њене руке својом с0-

5