Nova Evropa
e U ; TI ______ ~
Danas za rusku glad i sve njezine strahote zna ceo obrazovani svet, i nema možda naroda ili države, Sde nije došlo do čovekoljubiva pokreta, i 8de se već uveliko ne agituje i ne skupljaju darovi,
novac, odelo i hrana, za gladne u Rusiji. Pa se počelo napokon i kod nas. - о
Kad se povede diskusija povodom općega rada za штапјауапје neizmerne bede i patnje ljudske, može da se kaže, da humanost stoji ponekad u opreci sa zakonima odabiranja. Odabiranje je glavni i bitni uslov napretka, — prema tome, humanost i napredak ne idu uvek zajedno, Slabost i nesposobnost ne sme mnogo da se čuva, što ne može da živi, ne treba da živi, Neispitujući dublje, dali su elementarno neodklonjivi ili drugačiji bili uzroci gladi, ostavljajući nastranu i pilanje krivice lokalne ili opće, možda je tačno, da kod jedne velike gladi imamo pred sobom slučaj jedne regulacije života ljudskog, gde se možda dešava nešto nepojmljivo i užasno ali u esenciji ipak korisno; i možda je, u neke večne svrhe, potrebno opće košenje života, nesamo da se jedna brufalna selekcija izvede, nego i da se do korena uništi nešto što nema opće vrednosti, U jednoj diskusiji, kažemo, to može da se kaže, i da se povuče kontinujitet opažanja, od slučaja 8de se na životu održava tuberkulozno ili hemolilno dete, pa sve do ruske gladi, No ako je reč o ljudskom društvu, tu nema instancije koja bi mogla da apodiktički odredjuje, što valja a što ne valja, što treba održati a što uništiti, A nema je zato, što ne postoje jasna i sigurna kriterija ni za valjanost ni za nevaljanost, i što možda i nema toliko nevaljanosti da ona ne bi mogla, s trudom i vežbom, i s pomoću, da se translormira, te da se dobije jedna upotrebljiva valjanost. Ni fizičko zdravlje i snaga, ni intelektualna savršenost, ni visoki moral, ne zavise od rodjenja, jer ono je najveći slučaj, a život poslije rodjenja je tek prava komponenta iz našledjenih osobina i obrazovanja u najširem smislu reči, tako da od čoveka bude ono što tek prilike i uslovi odrede, I kada bi se ovde htela završiti diskasija o odabiranju u ljudskom društvu, moralo bi se kazati, da se odabiranje može jedino u tome da sastoji, da se svakom poje-' dincu pruže za život jednako dobri i pogodni uslovi,
Potsećam dalje nato, da ima u ljudskom životu dogadjanja cgromnih i velikih za koja ne može da se kaže kratko i jasno da li su selektorna, ili su aselektorna, ili su čak kontraselektorna, Tako, naprimer, pitanje rata nije rešeno; jer ako u ratu pravda i pobedi, ipak pravednici moraju da ginu, Često jedno odabiranje uni-
štava drugo odabiranje, Uzmimo tuberkulozu, —: ko zna da li ona baš »čisti« ljudske rovove kao slep i tajan regulator? I zar mora baš sve biti u vezi sa odabiranjem!,.. Kuda spada glad?
Stara koliko je star čovek na zemlji ona ima jednu strašnu tradiciju, i ako postoje neki instinktivni pojmovi i neke predstave u čovečjoj duši, onda na njenu dnu spava slika gladi, Koliko je priča,
149