Nova Evropa

Prištini Jedan Gjenovljanin i jedan Jevrejin kao zakupnici glamskog srebra, .

Ovaj stari sloj Jevreja na Balkanskom Poluostrvu vrlo je jako osvežen, i najzad progutan, novim jevrejskim slojem krajem XV veka. Taj novi sloj su tako zvani Španski Jevreji [Sefarđdim]}, Prognati iz Španije 1492 godine, Jevreji nadjoše utočišta u tadašnjem Turskom Carstvu, Najviše ih je došlo u Carigrad, Solun, i u druga primorska mesta. Odatle su postepeno prodirali i u unutrašnjost Balkanskog Poluostrva, naročito u velike gradove. U Sarajevu ih je bilo već 1541, Još pre toda, moralo ih je biti u drugim gradovima na jačim komunikacijama, Izrično se pak pominju u Sofiji, Jedrenu, Filipopolju, Silivriji, Serezu, i Trikali (1550), i u Beogradu (1564), Do= šavši u velikom broju, Španski Jevreji uzeli su maha nad jevrejskim starosedeocima, nametnuli im španski jezik, kojim danas svi govore, i potpuno ih pretopili u sebe, tako da danas na čitavom Balkanskom Poluostrvu nema više ni traga starosedelačkih Jevreja,

Na Balkansko Poluostrvo naišao je, onda, još jedan, ali mnogo: slabiji, jevrejski sloj, i to sa severa. To su takozvani Nemački Jevreji (Eškenazi). Proganjani iz Engleske, Francuske, i Nemačke, oni su dobegli u Češku, Poljsku, i Rusiju, a odatle, postepeno, u Hrvatsku, Ugarsku, i Rumuniju, Tako su se oni, uglavnom, zaustavili na obalama Save i Dunava, ipak ih je rano bilo i po unutrašnjosti Balkanskog Poluostrva, gde se, pored španskih Jevreja, pominju u mnogim mestima: u Filipi, Serezu, i Trikali (1547), Sofiji i Filipopolju: (1550), Beogradu (1578). Za vreme austrijske okupacije Srbije (1718 do 1739) doselilo se u nju takodjer nešto Nemačkih Jevreja, ali su se ovi, zajedno sa okupacijonom vojskom, i povukli, U oslobodjenu Srbiju, u XIX veku, došlo ih je nešto kao lekari, bankari, i trgovci, naročito u Beograd, gde imaju svoju opštinu i sinagogu, odelito od Španskih Jevreja, Isto ih je tako došlo i u Bugarsku posle oslobodjenja, Posle austrijske okupacije Bosne i Hercegovine doselilo ih se tamo dosta znatan broj, naročito u veće gradove,

To bi bili, uglavnom, Jevreji Balkanskoga Poluostrva, No iako. njihov problem izgleda ovako prost, kad se ovako redjaju dogadjaji i doseljivanja, on se vrlo komplicira time štosviJevreji nisu Jevreji, tojest nisu potomci pravih Jevreja, A evo kako, Nekad se i jevrejska vera slobodno širila, isto onako kao i hrišćanska i muhamedanska, Delovi mnogih drugih naroda, primivši jevrejsku. veru, počeli su se pod njenim uticajem, osećati i nazivati Jevrejima. Oni su, onda, sa njima docnije delili i istu sudbinu, Kazari, narod finskoga porekla, najbolji su primer zato: njihova država sa јеугејskom religijom trajala je do XI veka; kad je, 1016 godine, pokorena i uništena od Rusije, njeni stanovnici bili su prinudjeni da se razbegnu na sve sirane, Jevrejska se vera beše ulegla i medju druge narode. Takvih »Jevreja« jamačno je dolazilo i na Balkansko Poluostrvo, Tako. je vrlo teško razabrati pravo staro poreklo balkanskih Jevreja, ireba Ba uvek imati na umu, i nastojati da se ma šta i o njemu razabere.

272