Nova Evropa

mongolstvo nad Evropom, to je apokaliptički Drakon, Njegov učenik, Aleksandar Blok, proširio je ovu misao, i apokaliptičkom proglasio nacijonalnu, državnu, religijoznu, i socijalnu misiju Rusije, Njegova »Pycb« simvol je njegova spasenja, i jedini spas hrišćanskog sveta od najezde istočnih varvara, U ciklusu svojih stihova »Na polju Kulikovom« on peva:

»O, Rus mojal Ženo moja! Do bola — Jasan nam je dug put! — Naš put — strelom tafarske stare volje — Probio nam je drudi, — Naš put stepni, naš put u očaju bez obala, — U tvome očaju, o Rus!«

Proročki je video on, i u prošlosti i u budućnosti Rusije, istorijsko Kulikovo Polje, na kome se ima rešiti sudbina Zapada i Istoka, Medjutim, Drakon se pojavio unutra, kod obe strane, i stare Evrope i revolucijonarne Rusije, Jedna prema drugoj stoje dve svetske sile koje će se ili sudariti i poginuti pod razvalinama staroga sveta, ili će se sliti i vaskrsnuti u novome svetu, Osećao je, da se unapred ima rešiti učešće u zajedničkom otporu pred navalom mongola, — i zvao je, i očekivao je dolazak toga časa spasonosnog sporazuma,..,, Nu kako se sve izmenilo, od Novalisa do Bloka, u istorijskim sudbinama Evrope i Rusije, Onda je samodržavna Rusija bila na mrtvoj straži protivu revolucijonarnog pokreta Evrope; danas Evropa diže mač u zaštitu staroga sveta protivu revolucijonarne Rusije, Pesnik vidi dubok duhovni jaz koji postoji izmedju udobne Evrope i buntovne Rusije:

Jla, CKiTBIL MPI! Jla, agBia!TBI MI,

Ob pacCKOGCBMIMH и жаднеми очами! Вег сотни лфтђ гладфли на Востокђ, Копа и плава наши перлљ,

И ве, глумисђ, считали толБКО срокђ, Чтобег наставитђ пушекђ жерла!

»Skiti«, to je plameno obraćanje pesnika nove Rusije starome svetu Evrope. Okrenut starome svetu, pesnik negoduje, opominje, preti. To je obraćanje duhovno »žednoga Skita« evropskom buržuju, Prelomivši Tjučeva, rodivši Solovjova, i Bloka, još je Dostojevski ovu crtu duhovne žedji »Skita« nazvao »svečovečanstvom« ruskog čoveka, Zaista, Blokov »Skit« razume »i žar hladnih brojeva i dar božanstvenog vidjenja«, »i oštar galski smisao, i sumračan germanski genije«, »pariskih ulica 4d, i mletačku svežinu, udaljeni miris limuna, i dimljive grdosije Kelna«.... Samo, sve je to za Bloka пе »najdraže groblje«, kao za Dostojevskog, već živo, milo, svoje... Poziv je nove Rusije, da duhom maksimalizma zasiti stari »kulturni« svet koji, naslonjen na bajonete, protivu ideje izvodi topove, Blok mu dovikuje:

40