Nova Evropa

okolnosti života, te već iz vlastite koristi mi bismo trebali da napustimo jednom mišljenje o onom što se a priori postavlja kao narodno obeležje, pa da ispitamo sve one uzroke koji deluju i formiraju tu psihu, a onda tek da ističemo šta je slovensko, šta jugoslovensko, radi jednostavnosti, Tim ćemo izbeći neobjektivnost i fraziranje, Tako je fraza, naprimer, kad se kaže, dai je slovenska žena aktivnija od muškarca, koji je više naklonjen apstrakcijama i idejnom životu, Šta je u stvari? Vratimo se na ono što smo rekli o islamu, On je doneo azijski pojam o sramoti тада, 17 беба зе је гагvio fatalizam kao filozofska odbrana toga pojma; živeli je ipak trebalo, i morao je neko raditi, — taj neko bila je žena. Sva ta naziranja presadjena su na naše tle, i ukorenila se tako da sad jedan Vranjanac može pored potoka preležati po čitav dan, prevrćući se s boka na bok, a da ima izgovor za svoju neradenost, Ovaj čovek, kad udje u moderni život, teško se menja, jer za promenu potreban je napor, a on mu je zazoran; razvivši se u ovakim prilikama, mešaloman, čemu je naravno dosta pogšodovala prirodna obdarenost, površan je do skrajnosti, raspravlja o čemu nikad nije ni čuo, postaje frazer, voli da propoveda širokogrudne ideje, oduševljava se silno, kljuka se fantazmagorijama, jer odgovaraju njegovoj prirodi, i zato se je u nas skoro sve dosad i zadržao romanticizam u književnosti, a u kulturi kasanje za drugima, Zato nam izgleda neosnovano tvrditi i da naša otvorena duša ne trpi manire, etiketu, i forme, jer izma ioga vidi sakrivenu laž i prazninu!...

Moderno doba izbacilo je pitanje ženskog prava iz društvenih odnosa, Stvar je bila nova i zagovarači su napravili pogrešku tim što su se odviše oduševili, Na taj način njima je onemogućena objektivnost, a pravci u kojima su hteli rešiti pitanja razvili su se prema stanju u kome se je nalazilo njihovo vlastito društvo. Danas, kad to pitanje treba konačno početi rešavati, mora se polaziti sa stanovišta kome su temelji provereni naučnim istraživanjem, le se u prvom redu moraju imati na umu priro dni poziv, jer kakogod se pokuša pitanje da reši protivno pozivu, on će sam delovati da se ono prevrne, i počne iznova, Rešavajući to pitanje kod nas, mi moramo biti osobito oprezni, da ne kopiramo nego da rešavamo prema svojim vlastitim prilikama, jer pitanje ženina prava nije neko zasebno pitanje nego spada u krug svega onog što se odnosi na jedno društvo, Kad se rešava tako, da se imaju u vidu sve potrebe života, tada ne postoji neko zasebno žensko pitanje, jer svi ti razni ргоblemi u životu jednog ne ostaju bez posledica za drugi, Rešavanje ženskog pitanja neće tad biti samo izjednačavanje njenih prava sa muškarčevim, nego će biti u tom, da se na temelju rezultata nauke prouče svi društveni odnosi, te da se uklone uzroci koji su doveli do ovakog stanja pod utiskom stanovitih društvenih prilika,

Specijalno mi ovako prosti i nekulturni imademo da obračunamo s mnogim predrasudama uz velike napore. Kad se shvati historijski, kako su se razvile prilike u kojima živimo, videćemo da ne postoji ni neko posebno muslimansko pitanje, a još manje pitanje muslimanske žene. Otkrivanje muslimanke je samo po sebi

468