Nova Evropa
specijalno onih iz udaljenijih krajeva, Ako ovaj nije siguran, da се na velesajmu biti bolje i jeftinije poslužen nego inače, onda se njemu i ne isplati plaćati puini trošak i izdavati veće iznose. Iz privatnih razgovora razabrali smo, naprimer, da su mnogi kupci sa prvog i drugog ljubljanskog velesajma ovog puta izostali, Time nije rečeno
a su se oni izneverili našoj privredi, — oni su medjutim učvrstili svoje stare veze i stvorili nove, pa im se sada ne isplaćuje ići na sajam, Tim više, što je institucija trgovačkih putnika danas jače razvijena nego pre Rata, Nema gotovo većeg mesta naše provincije a da u njega posvednevno ne svrafi po koji trgovački putnik,
Ukoliko, medjutim, u velesajmovima gledamo neku vrstu izložbe, na kojoj ima da se pokaže napredak jedne privrede, možemo sa ljubljanskim velesajmom biti potpuno zadovoljni, Na njemu smo sa zadovoljstvom videli mnoga nova preduzeća, dočim stu već postojeća proširila svoje poslovanje, ili doterala svoju produkciju, Ako uporedimo ljubljanski velesajam od godine 1921 sa ljubljanskim velesajmom od ove godine, onda, to rado priznajemo, imamo da konstatujemo znatan napredak, i to nesamo u broju novih industrijalnih preduzeća nego još više u doteranosti raznih produkata, U doba najteže privredne krize, u perijodi potpunog restringiranja svakog novoš kredita, podizanje novih preduzeća, i proširenje već postojećih, jasan je dokaz znatne otporne snage naše privrede, Kako smo već ranije naglasili, naši velesajmovi i imaju karakter izložaba, te sve kad oni jednog dana i prestanu, ili kad se pretvore više u zabavne nego li u poslovne institucije, moraćemo da priredjujemo razne izložbe, naravno ne u tako kratkim razmacima kao velesajmove, da bismo dobili jasan pregled o našem privrednom razvitku,
Što se liče organizacije ljubljanskog velesajma, specijalno reklame, to ona daleko prelazi organizaciju i reklamu zagrebačkog velesajma, Već zarana počelo se raditi da bi se pridobili izlagači, a u zadnje vreme, kad je trebalo primamiti i kupce, reklama je radila punom parom, Raznim novinskim vestima, i drugom intenzivnom reklamom, držalo se svet neprestano obavešten, da se u prvoj dekadi septembra sprema održavanje ljubljanskog velesajma.,
Sama unutarnja razdeoba sajma ovog se puta znatno razlikovala od prošlogodišnje : da bi se olakšao pregled kupcima, nije se pravila nikakova razlika izmedju domaćeg producenta, domaćeg importera, i stranog producenta, Išlo se je naime zatim, da se sve grupira po odeljenjima, kao naprimer, tekstilna i konfekcijona industrija, že ljezo i mašinska industrija, papir, koža i kožna idustrija, i t. d. Ovaj način doduše doista olakšava pregled kupcu, jer on ima pred sobom skupa domaću i stranu robu, pa se može lakše da odluči, a njemu je obično svejedno da li ono što kupuje produciramo mi sami ili pak importiramo, glavno je za njega ono što je jeftinije ili bolje, Ali se dabogme time otežava pregled artikala koje mi sami produciramo, i samo dobro upućenu kupcu mogućno je uvek razlikovati šta je naše a šta tudje; pogotovo ako strani producent izlaže pod imenom kakova svog дотабеб гергегепјапја. Пиј
249