Nova Evropa

Oskudica teorije,

Naše društvo pokazuje preteranu nesklonost prema svakoj teorij, U danima Кад зе imadu rešavati toliki konkretni problemi, koji društvenom životu zadaju najviše brige, najveća je pažnja posvećena neposrednom radu na materiji, Na prvome mestu dolazi uvek pitanje tehnike: kako će se izvršiti posao oko popravljanja valute. oko povišenja proizvodnje, oko izgradnje željeznica; kako će se doneti novi zakoni, poboljšati život, prosvetiti narod, itd, — a da se pritom i ne postavljaju osnovna pitanja: kakav je naš privredni sistem uopšte, i koje mesto zauzima naša privreda u svetskoj produkciji; kakova je naša prosveta, i razvijamo li se mi u duhovnom pravcu isto kao i Germani? Ji kao Romani? | imade li ovakovo prosvećivanje kakvo je naše uopšte smisla ? Mi živimo u punom jeku one »filozofije prakse«, koja se pokušavala tražiti kao ustuk i lek protiv stagnacije našeg duhovnog života, u koju nas je dovelo bilo površno teoretliziranje, Problemi su akutni i traže brzo rešavanje pod vidom današnjice i prema sadašnjim društvenim potrebama. Bujica života traži čin, kretnju i stvaranje sa vidljivim rezultatima. Traženje istine sub specie mundietaeternitatis izgleda kao anahromizam, Razmišljanje o poslednjim pojmovima, o uslovima društvenoga razvitka, o zakonima života i napretka, izgleda u eri tehnike i specijalizacije kao luksuz i za mali i siromašan narod nepotreban gubitak vremena, Osećaj, da smo mi na svima poljima do očajnosti zaostali za drugim narodima Evrope i Amerike, ne d& nam mira, — sve goni napred, na praktičan, konkretan rad, Treba izobraziti stručnjake: lekare, bankare, inžinire, trgovce, učitelje; a da se to može izvršiti, treba steći sredstava. Pragmafizam i materijalizacija uvlače se u društvene nazore i postaju najvažnijim pokretačima života,

Uz stvarne potrebe života, koje onemogućuju svaki drugi rad koji nije neposredno koristan, dejstvuju kao podstrekači tradicije i пау е; u našoj maloj ali neskromnoj sredini, svaki se oseća pozvanim da raspravlja o svemu, — mnogo i o svemu fovoriti, smatra se teoretisanjem, U običnom govoru znači taj izraz isto što i mlaćenje prazne slame, Teorija postaje, na taj način, nepotrebna i smešna, Mnoge ankete, sazvane povodom kakog dogadjaja za koji se mislilo да. је od tolike važnosti da ne sme ostati nezapažen, potvrdile su ovo pojimanje o teoriji, Sve kad bi nešto elementarnom snagom potreslo i uzbudilo i mlitavije duhove, te kad bi sav svet bio spreman na nešto novo i oduševljen na koji dobar korak, takova anketa uspavala bi mu opet svu dobru volju. Jer naši »teoretičari« nisu slušali glas svoga razuma, Oni nisu sebe ispitivali, Oni nisu ni pokušali uči u borbu protiv predrasuda, koje pod krinkom opštih nazora vladaju, protiv sladunjavih uspavanki svog uskog gradjanskog društva, Njihove su „»teorije« bili proizvodi trenutnih raspoloženja i diktata, koji su dolazili s polja, a ne dosledni produkti njihova uverenja, Bili su to

533