Nova Evropa

sokolskog razvoja, Završna teza tog sokolskog sumraka glasi: Sokolstvo ne treba, ne sme, i ne može da se razvija, Sokolstvo Je dovršeno i savršeno, neprikosnoveno, onako kako je pre šezdeset godina objavljeno, ı kako ga tumače omi koji su danas jedino ovlašteni nato, njegovi žreci i sveštenici!,,. Upalo se je u fatalnu pogrešku: pomešala se i izjednačila t, zv, doživotna služba Sokolstvu sa izabranošću vojvoda, S isticanjem ličnosti ukazala se i ružna naličja, Napokon je nadjen i proglašen i jedini, glavni, opšti lek, koji leči sve, — to je sokolana, Polje, gradine, igrališta, radionice, to je odviše vulgarno; klasične atribute ima samo sokolana. Bez sokolane nema, ne može biti ni fizičkog obrazovanja!.,..

Prirodno je da se tu kaže: pa Sokolstvo, to nije samo Hzičko obrazovanje, nego još i nešto drugo, Još i nešto više, ı u smislu pomnoženja, i u smislu povišenja, Sokolstvo se bavi nesamo fizičkim nego 1 intelektualnim, i moralnim, obrazovanjem, rečju celokupnim obrazovanjem, — Da li bar na tome stanovištu Sokolstvo može da ubere palmu prvenstva i pobede?

Pre svega, mora se konstatovati dvoje: prvo, da ne postoji nijedno društvo za fizičko obrazovanje, nigde na celom svetu, gde bi sredstva i svrha bili isključivo fizički; drugo, da je naučno utvrdjen, i u toku vekova od Grka do danas kulturom fiksiran, obrazovni ideal čoveka sa svoje tri integrame Rkomponemte: fizičkom, intelektualnom, i moralnom, To je glavnica i jezgra! Alko i Sokolstvo radi na celokupnom obrazovanju čoveka, onda je to prirodno i normalno, i u tome ne može i ne treba da bude neke specifičnosti,

Nastaje tu čak drugo jedno pitanje: da li integralno. obrazovanje čoveka u jednoj modernoj državi može i sme da bude privatnim, nekontrolisanim, fakultativnim poduzimanjem nekih pojedinaca i mekih organizacija, ili zar integralno obrazovanje čoveka ne spada u obligatornu, odredjenu, javmu i opštu dužnost? Na to je pitanje dosad načelno alirmativno odgovoreno, ali praktički ne, Ja bar ne znam, da li na svetu igde postoje države gSgde bi obligatorno fizičko obrazovanje pojeđinca bilo fiksirano i garantovano zakonom, Uzmimo, medjutim, zasad, bez duže debate, ovo gledište: normalno je da u pogledu obrazovanja čoveka postoji i privatna i zvamična, javna, inicijativa, te da je odnmošaj obojih regulisan tako, da javna incijativa баrantuje realan i neizostavno potreban minimum, dokle privatna inicijativa stremi nekom idealnom maksimumu, Sokolska bi ideja onda glasila: obrazovanje celog čoveka putem privatne inicijative, U tome je dakle glavna osnova sokolske ideologije. I kao što se vidi, u njoj nema mičeg specifičnog,

Genealogija ove ideje je svečovečanska, i neprekinut njen kontinujitet ide daleko do u staro doba Jelade, Poslednji povod

514