Nova Evropa

frgovačke bilance, već i od povjerenja u državnu vlast, Која mora biti dosta brza i dosta jaka i ispravna, da ibi povjeriocu pomogla da dodje do svoga prava, Do toga stoji i moralni ugled države i materijalni progres društva, Il, napokon, ako se kod nas uskoro ne poprave pravosudne prilike, šta će se desiti? Inostrani će povjerioci, u onim državama koje imaju s našom državom ugovor o uzajamnoj pravnoj pomoći, tužiti kod suda svoje države, pa će, budući da je postupak u njoj znatno brži (naprimjer u Češkoj) brže izvršiti presude nego li povjerioci u rodjenoj državi! I tako se onda stvara abnormalni odnošaj, da imostrani državljanm bude priviledisan prema vlastitome,

Dr. Alebsandar Lich,

O васпитавању правника.

Двије чињенице заустављају правилан развитак правне "знаности: с једне стране, раздвајање правничке теорије од праксе или ствара бирократизам, јер се пракса посвема одлучује од знаности, или сужава поглед на правничке појаве; с друге стране, рапидни развој економског и социјалног живота ставља практичној правној знаности тако велике задатке, да проучавање истих напросто апсорбује већ само по себи

дјелатност правника.

Разумљиво је, да је све већи развој привредног и друштвеног живота од одлучног утицаја на законодавство, као и на правни одгој правника, јер се услед тога закони ограничавају само нато да у опћенитим изрекама даду правни смјер; а задаћа је практичних правника да према овом проналазе право, Исправно схватање сваког закона увјетује разумијевање његова правног циља, а тај се циљ поставља из социјолошких разлога, који су водили законодавца при стварању закона у оно вријеме када је закон створен. Ти се разлози не подударају увијек и посвема са правним назорима садашњости, садржавајући схватања која су одговарала правним мислима кадикад и врло далеке прошлости. Из ових се разлога испоставља потреба, да се правничко васпитавање креће у смјеру хисторичко - социјолошком, То се васпитавање, код закона који се темеље на старом мртвом праву, стиче учењем правне повјести; а код новијих закона, проучавањем материјалија самих закојна.,

Али ђе овако васпитање тек незнатни дио опћените задаће пра ника, која се састоји у томе, да уче разумијевати закон у Сврху да би га могли и примијенити, Будући да су закони само појаве опћенитог правног поретка, то је потребно

266