Nova Evropa

више помоћи народу, чиме би се уједно постигла права сврха исламских прописа. — 3) Од велике је и преке потребе: дружење интелигенције са народом, и честа поучна предавања, а не као што је то било досада, па је и данас, да интелигенција бежи из средине у којој је никла и зазире од свог властитог народа, ;

Ето неколико предлога, како би се одмах могло помоћи муслиманима, па би било потребно да ово у првом реду прихвати и поведе напредна улема (свећеници), и поседници, ако им је стало до њихове будућности; јер не пођемо ли овим или сличним путем, сви смо пропали, нестаће нас као да нас никада ни било није!,,.

Што се пак тиче духовног просвећивања, уколико смо синови ове земље и браћа православних и католика, дужност је и њихове интелитенције да међу муслиманима ради, и да њиховој, муслиманској, интелигенцији својом сарадњом помогне.

Хамза Грошић (Бијељина),

О nacijonalnom opredeljenju bosanskohercegovačkih muslimana,

I

Казртауајист о gornjem problemu, uzećemo kao vremensku polaznu tačku godinu 1878, t, |, okupaciju Bosne i Hercegovine po austrijskoj vojsci, te prije svega pokušaćemo odgovoriti na pitanje; postoji li zahtjev za nacijonalnim opredjeljenjem musliman4, i kakvu ulogu igraju bosanski muslimani u oslobodilačkim pokretima Srba i Hrvata, prije ove godine? To bismo pitanje mogli i drugačije: postaviti: otkad su muslimani Bosne i Hercegovine anacijonalni, i zašto se, i ko iod njih traži opredjeljenje, i kad je prvi put pao taj zahtjev; uopće, jesu li oni ikada i bili nacijonalni, tojest koje je njihovo porijeklo, i šta su osnovne crte njihova karaktera? Tu dolazi u obzir troje,

Prvo je ovo: kako su gledali ma muslimane Srbi? Odavna se već znalo, da je Turska Carevina u stadiju raspadanja, i da će srpski ratovi za oslobodjenje dovesti srpski narod do željene nezavisnosti i političke slobode, Srpski je narod već iz neposredne blizine gledao tu svoju slobodu, i zamišljao je sebi svoju slobodnu domovinu sve tamo do Dinarskih Alp4, tojest uključivao je u svoju buduću domovinu i Bosnu sa Hercegovinom, Kako su se odnosili i držali ti srpski borci naspram musliman4 u Bosni, — ne prema Turcima-osmanlijama protivu

293