Nova Evropa

zavisnosti, Kad je opasnost prošla, obećanja se zaboraviše, Mesto da se ukinu odredbe donesene za trajanja Rata {tajna policija, cenzura), mesto da se prava prošire, »Bills Rowlas«, podneseni Zakonodavnom Carevinskom Veću u Delhima, htedoše ih suziti i održati Indiju u stalnom opsadnom stanju, Talas nezadovoljstva se diže u Indiji, i Gandhi pokuša da otpor organizuje, Po svom povratku iz Indije, on je obećao učitelju Gokhalu da neće ulaziti u politiku dok ne dodje najpre u dodir s narodom u kome nije bio dvadeset godina. A kad je izbio Svetski Rat, on je opet otišao u Englesku da joj posluži kao bolničar, da bi 1920 godine mogao reći »Svima Englezima [пdije«: »Dragi prijatelji, nijedan Englez nije tešnje saradjivao sa Carstvom nego ja za dvadesefidevet godina javnoga mi rada, Čefir puta sam ja za Englesku izložio svoj život opasnosti, Još godine 1918, on svoju akciju ograničava na socijalne reforme kojima želi olakšati položaj zemljoradnika, 1 da те, u avgustu 1920, umro vodj nacijonalnog pokreta Indije, Lokamanja Bal Gangadhar Tilak, Gandhi bi verovatno ostao u atmosferi koja njemu više godi, van politike, u oblasti verske reforme, I ovako, kad je Gandhi stao na čelo pokreta, on je to učinio da spreči nasilje, da vaspita svoj narod za drugu iednu тефоди ђогђе Који је оп пагуао »ба јабгаћа« — »Ргаvedni Načimn«, »hačin koji vodi k pobedi istine silom duha i ljubavi, neučestvovanjem u nepravdi«,

Ko hoće da razume pravac koji je Gandhi dao indijskom nacijonalnom pokretu treba da ima па umu prirodu verskog života u Mdiji, Taj je život karakterisan trpeljivošću, Parzi, jedini vernici Zaratustre, progonjeni od fanatičnih pomuhame– danjenih Perzijanaca, u Indiji nalaze utočište za veru svojih Gatha. Hinduizam je sav razbijen u sekte: postoje Vede, i postoje Svete Knjige Budhizma, »Džajna« i »Vajšnava«, ali ih svaka religijozszno jača duša tumači svojom savešću, Dokle ide ta trpeliivost, najbolje će nam pokazati nekolike izjave Gandhija: »Isusovo učenje čini jedan deo moje bogoslovije. Isus je sjajno otkrovenje Boga. Ali nije jedino, Ja Sa ne vidim na usamljenu prestolu ,.. Ja ne verujem u isključivu božanstvenost Ved4. Verujem da su Biblita, Koran, Avesta, isto tako božanski nadabnuti kao i Vede,.. U Hinduj{izmu ima mesta za obožavanje sviju proroka sveta,,. Hindujizam govori svakome, neka obožava Boga po svojoj veri »dharmi«; i tako, on živi u miru sa svim religijama... Ne želim da povedem za sobom nijednog čoveka, alto se pritom ne mogu pozivati na пјебоу шт, Ја idem tako daleko da odbacujem božanski karakter i najstarijih učenja Hindujizma, alto ne ubedjuju moj um ... Ja odbijam od sebe da me veže ikoje fumačenje, makoliko bilo ono učeno, ako se ne slaže s mojim umom i etičkim osećanjem ,..«

38