Nova Evropa, 01. 11. 1925., S. 11

asimilativne mogućnosti pojedimih karaktera kultura uvek ne poklapaju, to nailazimo sad ovde sad onde na pojedine veoma raznolike primitivne ostatke, na više il manje nedovršene procese, |

· Ova kratka rasmatranja potrebna su da bismo mogli prosuditi da li su Jugosloveni već asimilovani, ili su fek u јал primanja civilizacije; i uopšte, da li se može govoriti, i u kom smislu, o zasebnoj jugoslovenskoj etničkoj celini, i o samostalnoj jugoslovenskoj kulturi,

Kulturu Jugoslovena možemo shvatati dvojako: i kao jednu od mijansa civilizacije sa još dosta elemenata primitivnosti; i kao potpuno zasebnu kulturu, s odredjenim osobinama koje nikako ne pripadaju civilizaciji, kao primitivnu kulturu koja ima mnogo zajedničkih veza, i sadržajnih sa nekim sličnim kulturama, i formalnih sa nekim protomorinim kulturnim cblicima, kao zasebnu iako novi oblici ı karakteri u njoj postaju sve češći i sve istakmutiji, U prvome se slučaju Jugosloveni raspadaju u. četiri kulturne grupe, iH, do juče, po zapadnjačkome shvatanju, u četiri maroda; u najmanje četiri grupe, 1 |, četiri različite mijanse moderne civilizacije, jer su svaki zasebno, živeći čak i u zasebnim državama — Slovenci, Hrvati, Srbi, 1 Bugari — poprimili na razne načine, i raznim putevima, u razno doba i od različitih naroda, osvajačku kulturu koju nazivamo civilizacijom, Nepotrebno je, držimo, izlagati ovde istorijat ovoga procesa, Danas, nakom ujedinjenja, iako u političkom smislu i s političkih razloga govorimo samo o dva naroda, o takozvanim »SHS-ovcima« i o Bugarima, iako će možda već u skoroj budućnosti oni prvi, kao politički jedan narod, postati i kulturno jedan, ipak se kod njih razni mentaliteti, odeljene istorije, razni načini kulturnog {ovde civilizovanog) života, 1 danas razmovrstam put kulturne komunikacije s ostalim narodima Zapada, ne mogu spojiti {najmanje »administrativnim putem« ili fašističkim metodama!) u jednu homogenu leguru, Da bi se kako-tako prikrila ova istma, i da bismo sami sebe zavarali, bilo je nekima potrebno stvoriti frazu [jer je teško reći pojam) o »integralnom Jugoslovenstvu«, i o »integralnom Jugosloveninu«, Niko ne kaže »imtegralan Framcuz«, ili »integralan Italijan«, jer je Talijanu u macijonalnom smislu Venecija isto toliko vredna koliko i Napulj, U stvari, tih integralnih Jugoslovena gotovo i nema, ili su vrlo retki; retki su oni koji neće, ma u čemu, da pretpostave ono srpsko onome hrvatskom ili slovenačkom, i obratno, retk# su koji su posisali i svarili kulturu i slovenačku i hrvatsku i srpsku, Uzimajući dakle zapadnjačke uobičajene i naučne mere i vrednosti pri ocenjivanju narodnosti Jugoslovena, neosporno je da se danas Jugosloveni dele politički u dva naroda, u »SHS-ovce« i Bugare, a kulturno u četiri; u Slovence, Hrvate, Srbe, i Bugare, Do ovakve

397