Nova Evropa

običaji, sve se udešava prema onom što se vidi na Тареди,. it, d, U svima srpskim većim gradovima i trgovačkim mestima, a nesamo u Beogradu, vladao je od iskoni tudjimski i elnički i kulturni svet, Tako i svuda gde je civilizovanost dosizala izvestan stepen, naročito na etničkim granicama gde se tudj uticaj jače osećao, Dalmatinski su gradovi bili nesamo alt italijanski, već uglavnom i etnički, Zidovi gradski u isti mah behu nepremostive granice dveju potpuno nejednakih kultura, Gradski su se bedemi mogli s pravom nazvati kineskima, I tako je naše selo, do pre Rata, bilo dobro zaštićeno od prodiranja civilizacije, Za vreme Rata, i posle Rata, nastala je velika promena u tom pogledu, tako da možemo slobodno reći da je jedino teritorij naseljen dinarskim fipom, i veći deo Bugarske, ostao poštedjen od prodiranja civilizacije, Bilo bi imteresantno videti kako civilizacija prodire, pod kojim se oblicima prvo javlja, i da li su taj prodor, ti oblici, na korist ili na štetu života, zdravlja, blagostanja, narodnog, Ali to bi nas zasad daleko odvelo, te o tom na drugom mestu, Ovim kratkim pogledom hteli smo samo da naglasimo istinitost pogleda Antuna Radića i drugih o razlici izmedju kulture seljačke, dakle jugoslovenske, i kulture »jugoslovenske« gospode, Ta razlika nepobitno postoji, i nije prouzrokovana ni razlikom u odgoju, ni razlikom u imetku, ni razlikom rada i načina života; razlika je mnogo dublja, neuklonjiva. i drugo, hteli smo da istaknemo, kako su svi današnji naši nacijonalni pokreti protunarodni, kako se takozvanim »budjenjem пе НЕ svesti« otvara širok put civilizaciji a razoravaju 1 роslednji ostaci narodne kulture. Hteli smo da ukažemo, iako tek OIR, i nepotpuno, na osnovu po kojoj bi se jednoga dana mogao kulturi sa Zapada protustaviti, ili bar naporedo voditi, jedan uistinu narodni pokret, Branimir Maleš,

Сељаштво и социјализам,

· Свака предрасуда о једној идеји постаје уједно оружјем којим се њени противници служе. Противници а стичке идеје раширили су, и даље шире, предрасуду, социјализам није за сељаке. Југославија је аграрна, а држава, — зато социјализам није за њу! Он је цвијет који успјева једино на индустријалном тлу, — на аграрноме, њему је суђено да увене, А зашто — Зато што социјализам иде за укидањем приватног власништва, а сељак без приватног власништва не може ни да ради ни да живи. Социјализам дакле —- веле његови противници — поткапа увјете сељакове егзистенције, услове аграрне продукције,

396