Nova Evropa

zlog neprijateljstva, Protivnici su odmah shvatili svu težinu i opasnost, pa su okrenuli svoju otrovnu žaoku protivu čoveka koji ih je pogadjao u živac, Oni su sa oštroumljem mržnje uvideli, da će, ako budu uspeli oteti iz ruku PFašizma ovo oružje, ili ба barem otkloniti, raniti Fašizam u same korene njegova Života, Više nego svi ostali, osetila je to Masonerija, koja je stvarno imspirator i glavni podstrekač sumnjive opozicije protivu školske reforme,

Izmedju naše i stare škole, izmedju nas i onih koji su баzdovali po prosveti kroz zadnja dva decenija, pod bilo kojim plaštom, ne može biti izmirenja, Pripadamo dvama svetovima, govorimo. dva različna jezika, Ne treba imati iluzija, Treba osetiti sav teret osamljenosti, pa uzeti svesno na sebe svu odgovornost, Ne smemo popustiti, a snagu za nepopuštanje možemo crpsti iz svesti onođa Što smo već učinili. Šta je dakle to što je već učinio Fašizam?

Fašizam je Mtaliji oživeo ponovo osećaj državničke moći, i učinio ga da zavlada krepak i aktivan takodjer i u školi. Dao je opet Državi, zajedno sa prikladnijom svešću o njenoj zadaći u pogledu vaspitavanja, snagu da nametne disciplinu učiteljima, porodicama, i učenicima, Ko od stabala ne vidi šume, taj kaže da je fašistička demagogija zamenila demagogiju socijaldemokratsku. Da su mnogi doneli u Fašizam svoj stari prtljag ideja i navik4, sasvim je prirodno, i još gore, istina je, Da je reforma izvršena i protivu volje izvesnih fašista, usled shvatanja intimnog i originalnog motiva samog pokreta kome su i oni pripadali, ne može se takodjer poreći, Ali ono što vredi u istoriji, to su dela i stvaralačka volja, a ne opozicijonalni prohtevi mlakonja i neznalica,

Fašistička je vlada neumoljivom energijom ponovo pozvala svakoga svojoj školi dužnosti. Nije nikome gledala u lice, nije popustila ni pred kakvim pritiskom, Udarila je i velike i male, prijatelje i neprijatelje, fašiste i nelašiste, Pozvala je na zapovednička mesta mesta ljude od poverenja i ugleda u pitanjima škole, Nanovo je stavila na snagu sve zakone obuke. Ukinula je organe i institute parazitske, Ustamovila je takozvane magistratne matečaje za ispite, a unela ozbiljnost u druge natečaje i u slobodna predavanja; vratila je i osnažila autoritet upravnikA instituta i drugih stepema Školske hijerarhije; uspostavila je kraljevsko imenovanje rektora, upravitelja il; direktora univerzitetskih mistanovA4, — тесји, чапа је da se u svakoj grani prosvete i nastave oseti čvrsto bilo jasne i odlučne volje, da se, u ime transcedentalnih principa, obuzdaju interesi i kaprici pojedinaca.

Ova restauracija državnog autoriteta nije ranila nijednu slobodu, nije se podala nijednoj aliberalnoj inspiraciji, kako su

254