Nova Evropa

bi muškarci jednog totema ({t, J. jedne zajednice) živjeli sa ženama drugoga, a opet muškarci drugoga sa ženama prvoga totema, u nevezanom braku, Jamačno su se tom prilikom bogatije zajednice obraćale na bogatije {a siromašnije se morale zadovoljavati sa siromašnima), pa je lime i moć pojedinih totemskih grupa sve više rasla, što je donosilo sa sobom, da su se samo odnosi tih stalnih grupa, i djeca koja bi otuda proizilazila, smatrali i priznavali moralnima i zakonitima, dok зе ди brakovi ili nisu priznavali ili nisu zaštićivali, tako da su djeca iz njih dobijala karakteristiku vanbračnosti

Sa prvemstvom muških, koje se ratovima i borbama alirmiše, muškarac je uskoro postao nesamo vodjom plemena već i gospodarem žena, On se onda često nije zadovoljavao ženom iz jedne porodične zajednice; a ako je bio siromašan, nije to ni smio, jer djevojčina Srupa ne bi toša dozvolila, Tako dolazi do probijanja materitetnoš i grupnog sistema, jer muškarci, naročito iz siromašnijih grupa, počinju otimati djevojke po svojoj volji, a protivu nazora o totemima i o moralu. Muž stvara s otetom ženom novu zajednicu i postaje njenim SOSDpOdarem, Poliandrije nestaje, a stvara se poligšamija, pod suprematom muških,

No ima još nešto što pogoduje razvitku patrijarhalnog sistema: zajednice matrijarhalnog sustava postaju stalno, nakon izvjesnog vremena, nesnosno velike, pa se moraju dijelit, I njihovo se duševno zajedništvo, koje nije vezano samo za krvno srodstvo, dijeli, te iz totema postaju podtotemi, koji su a sve slabijoj vezi s iskonskim totemom, Karakteristika suptotema je, da mu je jedna oznaka još ona majčine grupe, dok druča mora već biti u vezi s ličnošću оса, јег је 10 jedina razlika čime se djeca diferemciraju medju sobom. [Kadikad, doduše, otac nije tačno poznat, jer postoji mnoštvo braće koji su spolno općili s majkom; ali to je, u kasnijem razvitku, izuzetak a ne pravilo.) I tako se razvija patrijarhat, umjesto materinsko-pravnog sustava, i na ovome prelazu ulaze već kulturni narodi u istoriju čovječanstva. Tako vidimo, naprimjer, u leviratu Židova ostatak iz doba бтирпоб бгака (»Јеуптак« je ustanova, prema kojoj imade brat preminuloš muža da se oženi udovicom, kako bi se djeci osigurao hramitelj), U роујезн! Židova susrećemo se, medjutim, s pravim drupnim brakovima (tako se, naprimjer, Jakov ženi Lijom i Rakilom, dvima sestrama; a ima i mnogo drugih primjera]. .

Čim je muškarac preuzeo vodjstvo porodice, promjenule su se familije i njihov sastav. Totema, koji su se osnivali na majčinome srodstvu, nestalo je, Muškarac Je sada bio prisiljen da otmicom dodje do žene; a, ako je bio тпшбап, тобао je to učiniti i kupnjom. Isprva je žena bila dragocjeni

156