Nova Evropa

уједно манифестује снага да ће и удата остати мужу верна, Исто тако, девојка и момак боје се ванбрачног детета, јер је друштво, да би ограничило и уредило сполно општење и заштитило себе од напуштене деце, прогласило овакав пород незаконитим и срамотним, и поврх тога још створило разних препона и ограда материјалних и моралних интереса, којима се заштићују интереси целине противу претераности блуда. Чим би ове ограде пале, и власт друштва попустила, одмах би превладао блуд изван брака, и у браку, и сполно ошштење се развило до у рану, па чак и у најранију, младост, Овоме, у новија времена, погодују нарочито и сваковрсне методе за чување од порода и деце,

Са свим тим чињеницама има педагог да рачуна. У омладине има пре свега да се развију свесни елементи, који одуховљују и просвећују сполни нагон, док се у исти маху друштву морају потражити и организовати оне силе које ће чувати омладину „од напасти“ споља, и помагати је у борби са сполним нагоном и са пожудом за сполним уживањем.

Сполни нагон, и. зачеће детета, наука је проучила и разумно објаснила, и — уколико то разум може — утврђено је, шта је и колико је потребно човеку да разумно равна својим нагоном, (О томе свакако треба обавештавати и омладину, али на начин који не раздражује сполни нагон, и не постизава супротно дејство. У обавештавању омладине о сполним појавама, у т. зв. „сексуалном просвећивању“, мора бити плана и реда, ка» и у обавештавању о сполним болестима, и њиховим последицама, за процес развића и сазревања људског тела, Трајне лоше последице по снагу и способност услед прераног или претераног сполног општења, или услед онанисања и сличних сексуалних изгреда, треба млад човек сам да открије, те да о том створи своје рођено уверење и начело према којима ће се управљати, Свакако треба млад свет упућивати, да што пре упозна у себи шта су позитивне способности, и у чему лежи снага, те да дође до увиђавности у чему су увети праве среће, задовољства, слободе, и самосталности, Тек онда ће хтети и умети да обрати пажњу на развој те своје снаге, и својих способности, и да га чува од опасности којима је изложен нарочито и од стране сполног нагона, Модерна педагошка наука омогућује то систематским и методичким школским и ваншколским радом и одгојем уопште.

Спознаја човекових личних способности, његове снаге и вредности, јесте прва и главна подлога сваке љубави, а понаособ сполне, јер то одговара људској природи. Мушкарац воли у женској оно што му недостаје као људском бићу, и двоје што се међусобно воле чине целину, јер једно допу-

165