Nova Evropa

Личне особености, индивилуалност појединог младића или поједине девојке, траже од друштва помоћ, у различитој мери и на разноврстан начин. Уколико је јачи унутарњи душевни живот, и његова снага, утолико је лакша и борба са. сполним нагоном; али прилике и средина чине своје, и врше утицај и на најснажнију природу. Стога је дужност друштва, да омладину сачува што боље може од „напасти“ споља, међу које спадају нарочито и књижевни и уметнички производи, који се алузијама на сполни нагон служе као тобоже уметничким средствима, Импотентни и перверзни људи траже овакову „литературу и „уметност“, па се онда налази чељад која сполни нагон претвара, продужује, и потенцује у прорачунани сексуални ужитак. Претварање било којег природног телесног нагона у свесно и прорачунато уживање, наноси штету и друштву и појединцу, и у опреци је са духовном нарави човековом; а код омладине је поготово од велике штете, Зато младеж треба чувати од оваког литерарног и уметничког уживања. Тиме не мислимо рећи, да би требало ограничити слободу уметничког стварања; само тражимо и за родитеље и одгојитеље слободу избора средстава, и избора уметничких дела, при одлучивању чиме ће хранити и дизати човештво и личне врлине у омладини.

Друштво има да чува омладину и од алкохола, од крчме, од јавних кућа и забавишта у којима је изложена напасти, као и од непосредних заводника. Школа има ту такођер реч, и то саветом и примером а не казном, Јер блуд је знак слабости воље, знак мање способности за духовни живот, знак слабости карактера уопште, па школске казне и укори, искључење из школе, и слично, може у младежи само да помуте јасан поглед, па да она им блуд сматра једноставним кршењем школског реда и прописа, Она тиме пре дражи на блуд и на скривање него што одвраћа. Место дисциплинских казни и професорских седница треба постављати, на једној страни, добре примере (учитељ, директор, разредни старешина), а с друге стране пустити спремног доктора-лекара, да открије већ превладалу слабост и сртање у још већу, тамо где затреба. Не треба кажњавати појединце, већ гушити цео систем који води греху и одгаја злочинце. Чувари младежи имају дакле да се боре противу поретка који пушта

с вида узроке а освећује се на појединим последицама,

·

Једанпут младеж мора сазнати, и треба да сазна, тајну о спољном нагону и општењу. Нема општег принципа за одабирање начина на који има то да се деси. Исто тако није могуће одредити један начин борбе противу блуда за сву државу и за цео народ, Негде је сполни нагон жешћи, негде слабији; сеоска деца обично откривају ову тајну раније него варошка, и то је сеоска деца открију редовно као један при-

168