Nova Evropa
tekhnu u pomoć, da bi se udovoljilo velikim kreditnim potrebama državnih finansija u Ratu, usled češa se otvara era inilacije, koja je gotovo sve valute potresla iz temelja, Ali se nakon Rata situacija opet sukcesivno menja: pojedine emisijone banke nastoje opet da zadobiju dominantan položaj na novčanom tržištu, pa mnoge i uspevaju, pogotovo kod onih država u kojima je pad valute uzeo bio katastrofalne dimenzije, Budući da se taj pad uglavnom i imao pripisati uticaju državnih vlasti na Emisijonu Banku, to je i ozdravljenje novčanih prilika u tim zemljama započelo time, da se smanji uticaj državnih vlasti na vodjenje posala Emisijone Banke, odnosno da se taj uticaj svede na minimum, Što je koja Emisijona Banka manje bila zavisna od Ministarstva Finansija, utoliko je pre dolazilo i do sredjenja valutnih prilika, odnosno do vodeće uloge Hmisijone Banke na novčanom tržištu dotične države, Uostalom, i pre i posle Rata osećala se, i oseća se, u svim državama tendencija za ograničenjem neposrednog uticaja države na poslovanje Emisijone Banke, Osim u carističkoj Rusiji, u svim državama Evrope imala je Emisijona Banka oblik deoničarskog društva, da bi se što jače istakla njena nezavisnost od državne uprave, Na drugoj strani, ne može se prepustiti pojedinim emisijonim bankama da se, u svojoj kreditnoj i finansijskoj politici, rukovode čisto svojim vlastitim interesima, Stoga ireba naći načina, da se sačuva i samostalnost Emisijone Banke, i opet da država ima sigurnost da će se ova WH svom delovanju rukovoditi i državnim interesima, Zato je vrlo važno za politiku Emisijone Banke, ko joj stoji na čelu, tojest ko će davati pravac poslovanju, Prema tome, pitanje osobe guvernera, odnosno predsednika Emisijone Banke, jeste vrlo važno pitanje, i država ne može mirno gledati da li će se guvernerom Emisijone Banke postaviti osoba u koju ona nema poverenja, baš kao što, na drugoj strami, ni deoničari ne mogu dozvoliti da im se za guvernera postavi osoba za koju oni nemaju garanciju da će se, u slučaju potrebe, znati odupreti prohtevima pojedinih ministara ili pojedinih vlada, Pitanje izbora guvernera rešava se, u većini država, na taj паса, da upravni odbor Emisijone Banke, dakle izaslanici deoničara, odredi nekoliko kandidata za mesto guvernera, od kojih onda Vlada predloži vladaru jednoga od njh, Prema tome, za guvernera ne može doći ličnost nepoćudna deoničarima, a ujedno i Vlada ima prilično garancije, da guvernerom neće postati ličnost koja njoj ne bi bila po volji, badući da od tri kandidata, koliko obično odredjuje upravni odbor, Vlada'redovno može da odabere pogodnu osobu. Kod nas, medjutim, upravni odbor Narodne Banke odredjuje ne tri već pet kandidata, medju kojima Ministar Trgovine predlaže jednoga
191