Nova Evropa

idealisanje i sve svoje snove savijemo kao maramice, koje nam više ne irebaju, i zapenušimo od pomame. To se najbolje videlo prilikom rasprave o Zakonu o izjednačenju poreza. Ne ireba biti naročiti stručnjak, pa uvideti da je nejednakost n tom pogledu jedno veliko zlo, jedna nesreća. U jednoj opravdanoj težnji gradjana i stranaka, čiji Je koren uglavnom preko vode, video se odmah napad na Srbiju; zbijanje redova prečanskih stranaka da bi se izvojevala poreska jednakost i čradjanska ravnopravnost, bez ikojih se ne može zamisliti jedna demokratska država, niti uopšte pravna država, označeno je kao stvaranje »prečanskog опфа«, : од toga zaiteresovana ili neobaveštena štampa pravi za narod ı Srbiji kao neko strašilo za ptice, a prolesijonalni rodoljubi izlaze odmah masuprot sa »Kajmakčalanom«.

Treba nesamo reći, nesamo podvući, to treba vikati na sve strane: zemlje ujedinjene sa zemljama negdašnje Kraljevine Srbije, deset godina posle ujedinjenja, imaju veće dužnosti, manja prava, nedo ostali državljani, Vikati? Jesti Jer se la bezdušna poreska eksploatacija vodi pod fHrmom Kajmakсајапа 1 Маскоуа Катепа, уоф! ве род Нттот рођедопогпоб srpskog plemena, — 1 lo za čiji račun? i ko je vrši? Jeza spopada čoveka kad pogleda kako se svakoga časa, ı svakim povodom, prevrću i potežu kosti mučenika. Da, za čiji račun sve 1o? Oni koji ostaviše na Kajmakčalanu ko nogu, ko ruku, ko i jedno i drugo, najmanje od toga videše koristi; oni gladniče, njihova deca, često, pružaju ruku prolazniku; potišteni su, nezadovoljni, Njima, da ih elektrizuju, kao prašinu u oči, kao kost sa bodđate trpeze, bace s vremena na vreme ove reči: »Vašom je zaslugom stvorena ova država, — samo vašom; da nije vas, ne bi bilo nje«, Tako, trenutno, ti heroji zaborave na svoju glad, jer im duša plane, sva se pažnja prenese «ато, na drugu stranu, gde im prstom ukazuju na opadače, A u isti mah, kao po komandi, onih sitih stane vika, na prečane: >Vi umanjujete zasluče naših div-junalka, vi obesvećujete naše svetinje, vi dirate u maš ponos!« Kako to? Zar vas vredja to što mi tražimo mesfo za solfrom za kojom ste vi, a od koje su isključeni baš oni koje vi dražite na nas zato što hoćemo pravedno, hoćemo jednako postupanje? Nije vam dosta što smo dosad ćutali i plaćali? — Da se čovek čudi i krsti kad pogleda radi češća se sve polržu imena naših slavnih pobed4, A naši junaci, naši pobednici, najvećim delom, potisnuti su u stranu, бјадт : јад, Хедт :! пеодеует, 1 от, ti pravi, umesto što podležu draženju šićardžija, bolje bi učinili da ustanu protiv uplitanja tih doista svetlih i svetih imen4 u knjige dugovanja i primanja, pa da upitaju te trgovce na raboš, kako su se oni odužili kajmakčalancima? i zašto to njihovo zalaganje za heroje ostaje samo reč bez dela? ı ko vidi hasne od onos

35