Nova Evropa

naši kormilari budu upravljali s takvim nezdravim pojmovima, doile u zemlji neće i ne može biti reda i mira, Sme li jedna vlada deliti svoje gradjane na pastorke i na mezimce? Time ona stvara zlu krv; to je najgori put koji se može izabrati, jer vodi razjedinjavanju, Gde je džep u pitanju, tu najpre izbije razdor, tu se tek vidi brat. Nije, uostalom, sva ta samo lu poreskom pitanju; i bez njega, a pre a o moralo bi doći do posebnih grupacija, Izjednačenje poreza je tek jedna karika na dosta dugom lancu, — ono je ona kap od koje se čaša prelije, Teže možda пебо sami fi poreski tereti pada ljudima preko ono osećanje koje fi nejednaki tereti stvaraju: i pored svega, ne mogu a da se ne osete ponižemi, nepravično poniženi, kao pobedjeni u odnosu prema pobedniku, kao crnački urodjenik prema belome činovniku, čiji je zadatak да ба eksploatiše, Neka se prema gradjanima oslobodjenim od Austrije postupa sa istom onom ljubavlju, i pravičnošću, koja se imala prema onima koje smo oslobodili od Turaka. Tako će se, ne na rečima samo nego i na delu, pokazati jedinstvo, A prema delima se sudi o iskrenosti namerš&, Neka se to dokaže sad, Jer meka se niko, inače, ne buni ako se prema frontu povlašćenih, koji već postoji, obrazuje, sam od sebe, front podvlašćenih, Neophodno je, to je zahtev najbliže budućnosti, da naraštaji koji pristižu odrastu u almoslferi pune pravde i nepodvajanja; da stasaju i docnije stupe u javni život bez ботбте 1 за idealima višim nego što je borba za najosnovniju gradjansku ravnopravnost,

Radoje L. Knežević.

ПА политичких идеала у Европи после 1870.

Када се је, у доба романтизма и идеализма, дошло на мисао, да историја човечанства није друго до историја слободе, тада се у исти мах већ самом том речју поставио и критериј за тумачење историје човечанства, те и за тумачење оног идеала, или оне религије, који су у ствари исто што и историја.

Је ли могућно појму слободе претпоставити какав други појам, или ма и укључити га у какав виши појам, тојест надвисити гад У први мах изгледало би да је могућно, снагом оне логичне доктрине у коју се тада пуно веровало: да филозофија која долази, у погодноме часу, снизи конструкцијони принцип ранијих филозофских система. Па чак и стварно, јер од године 1870 наовамо подигао се скептицизам отворено

37