Nova Evropa

Novi čovjek! Makoliko da ta riječ izgleda neobična, pretencijoznma, možda za nekoga i suvišna, ona je sinonim sadamjeg psihološkog зфапја и čitavom kulturnom svijebu; ona dolazi iz duboke čežnje čovjekove, u kojoj se nagoviješta prelom sa nekim navikama, dapače i prelom sa nehajnošću i ubitačnom pasivnošću u važnom razdoblju života; ona je za dušu i za život mova era; a nju je u nas prvi izrekao i podvukao Mi. ljemko Vidović, ı ona je ma пјебоуој zastavi najvidnija,

Poznato je, da je G. Vidović započeo svoj rad u Sarajevu, Iz jednostavmih početaka, od prvih sastamaka sa svojim pristašama, mjegov se prosvjelni rad širio i jačao teritorijalno 1 тафетјајпо, Prvi oblik rađa bila je takozvana Večernja Škola, koju je otvorio za odrasle, Poslije je pokremut »Uzgajatelj« kao revijalni orgam pokreta, a za njim »Novi Čovjeka, više popularni časopis; pa onda Dopisma Šikola, edicije »Uzgajateljeve biblioteke«, i razna predavanja, Bez pretjeravanja može se reći, da damas u mas čitava zemlja zna za Vidovićev prosvjeint rad, Pristaša i priјаћеђа. ата on u svim krajevima, Ali ima i protivnika, Dapače ima i ogorčenih neprijatelja,

(Opozicija. se пајртје javila protivu Večernje Škole, Ona je zahvatala, kako se i razumije, najprije + majviše učitelje srednjih i osnovnih škola, Kad je poslije G. Vidović u nekojim svojim predavanjima počeo oštro da 'ritikuje rad jawmdh škola, počela su se stvarati dva fromta, pristaša i protivnika, pri čemu je na obadvije strane dolazilo do neželjenih ispada. Medjutim, javna, objektivna kritika mije dolazila do. izražaja, kako se sa pravom očekivalo, Tek jedno vrijeme, kada se raspravljalo o individualnom d socijalnom stanovištu, — ·3mri čemu je G, Vidović branio imdividualno stanovište u uzgoju, а ртошупсј зосвајпо, — шпаја је borba naučan i objektivam karakter, ı da se je ostalo pri predmetu, da se je iz medjusobne rasprave uklonilo sve što je vodilo do strasno ličnoga, svakako bi ovaj pedagoški »Siangerkriegč« bio ostavio u Sarajevu prijatnu uspomenu; ovako зе, тедјинт, 1 пе тоби глан pravi razlozi protivu Vidovićeva rada, budući da nije dosta navoditi iz privatnih razgovora, kako se školski rad u Vidovićevoj Večernjoj Školi smatra »nemogućim«, »obmanom« i »švimndlom«!,,, Govorilo se još, da taj rad potkapa autoritet javnih srednjih škola; medjutim, još dok se borba nastavljala, otvorena je na Prvoj Sarajevskoj Gimnaziji ista škola, koju su nazvali, ako se ne varamo, »pripravnim fečajem«, i organizovali je рофрипо prema onoj Vidovićevoj! Svakako priznati treba, da se u Vidovićevoj Večernjoj Školi išlo za moralnim uzgojem i da je to bio glavni zadatak; samo, nije se moral obučavao dogmatski, nego se budila moralna svijest medju

308