Nova Evropa

Američka prosveta i njeni problemi,

Za nekoliko zadnjih godm4 opaža se veoma živa aktivnost u svim američkim prosvetnim krugovima, Potreba za temeljnom reformom celokupnog školskog sistema priznaje se danas tamo već i u najkonzervativnijim grupama; a ukoliko se u tome i dolazi do suprotnosti i razmimoilaženja, to je više usled različnog shvatanja mefodiš i ciljeva predstojeće reforme nego radi kakvog otvorenog otpora prema samoj reformi, Kako je pak uopšte poznato, Sjedinjene Države medju ostalim zemljama nalaze se danas na najvišem stupnju materijalne civilizacije, pa već imaju jedan vanredno bogat i izradjen školski sistem; stoga će svakako biti od interesa i za nas, u našim tako zanemarenim i zaostalim prosvetnim prilikama, da se osvrnemo bar na neke od današnjih tendencija u modernoj američkoj prosveti,

Prvi i najvažniji razlog da se u Sjedinjenim Državama pristupi što pre reformi škole, treba tražiti u Jasnom predosećanju brze promene celokupnog socijalnog sistema i načina života, od беба se prvi predznaci osećaju tako razgovetno već danas, Toj promeni treba da nasusret izadje najpre škola, čiji je zadatak da buduće naraštaje pripremi za novu situaciju u životu, Karakteristične su u tom pogleđu reči Kilpatrika (VW. Kilpatrick), čuvenog profesora flilozolije prosvete na Columbia-Univerzitetu, u jednoj od njegovih najpopularnijih knjiga; »Materijalni napredak civilizacije preti da pretekne našu socijalnu i moralnu sposobnost da se nosimo sa problemima njime postavljenim, Jedan značajan rezultat već se pokazuje: naša omladina ne prima više autoritativan moral, Prema tome, moramo da razvijemo jedno gledište i da pronadjemo jedan korelativan prosvetni sistem koji bi o toj činjenici sve veće ı veće promene vodio odgovarajući obzir, Inače izgleda da dolazi u opasnost i sama civilizacija«,) Još jasnije zvuče, u tome smislu, reči B. H. Bode-a, profesora. pedagogije na Univerzitetu Države Ohio: »Nalazimo se na putu ka jednom novom društvenom redu«, — kaže on“) — »i taj novi društveni red zahteva novu koncepciju kulture ili slobodne prosvete«, A pored te tendencije, koja hoće školu da pripremi za buduće socijalne odnose, uvidja se i da je pred nama jedno već uspostavljeno socijalno stanje u kome se nalazi sadašnje američko društvo, i koje potrebu za brzom reformom čini utoliko imperativnijom. »U toku poslednje dve decenije« kaže se u jednom zvaničnom izveštaju — »dogodile su se u američkom društvu takove promene koje su duboko zadrle u aktiv-

5 *) VW. H, Kilpatrick; »Edđucation for a chamging стуштаНоп« (str, 49—50),

**) B,. H, Bode; »Modern Educational Theories« (str, 249),

17