Nova Evropa

zovanja, da im daš i osnovan pojam o važnijim manuelnim роslovima; pokušavajući da, kada u jednom učeniku nadje najviše simpatija, sposobnosti, i razumevanja za jedan poziv, uputi toš učenika onim putem na kome će društvo imati što više izgleda da dobije Jedan koristan maksimum njegove Dproduktivnosti, U isti mah jeste vaspitni cilj niže srednje škole, da izgladi, ukoliko je to moguće, uzajamne vekovne predrasude izmedju manuelnih i akademskih zanimanja, Sem (оба se uvodjenje zanaiskih radionica u srednje škole opravdava još i time, što je moderna prosveta svesna koliko ručni rad doprinosi potpunijem razvijanju umnih sposobnosti kod deteta, Po jednom autoritativnom mišljenju'), karakteristike пе srednje škole bi trebalo da budu sledeće: 1) mali broj predmeta u nastavnom programu; 2) dovoljno dugi perijodi za odredjene studije; 3) eksploratorski kursevi u kratko-terminskim pre-vokacijonalnim predmetima; 4) prosvetno i vokacijonalno vaspitavanje; 5) departmenfalna nastava sa napredovanjem po predmetu; 6) nadziravanje van-programne aktivnosti; 7). provizija za individualne diferencije u sposobnosti, sklonosti, i interesu, putem progresivne dilerencijacije u predmetima; 8) gde dopušta broj, grupisanje učenika prema donekle sličnoj sposobnosti; 9) zajednička soba za svaku grupu, sa odđovornim sobnim nastavnikom; i 10) fizičko vaspitavanje i van-programne aktivnosti, pažljivo organizovani kao sistem za razvijanje karaktera,

Još jedan vrlo važan problem, kojim se danas veoma živo bave američki prosvetni krugovi, bio bi: temeljna promena orđanizacije nastave i nastavno8 metoda, Kao izraz tih novih koncepcija o zadatku i funkciji prosvete služe mnoge takozvane eksperimentalne škole, »child-centered schools« i 6, а, Prva ovaka eksperimentalna škola, u pravom. smislu te reči, osnovana je na Čikaškom Univerzitetu još 1896, i njen je osnivalac bio Devej (John Dewey), koji se tada nalazio tamo kao nastavnik, i koji je u njoj obučavao decu svoju 1 svojih prijatelja, Docnije se pojavilo više eksperimentalnih škola raznih vrsta, kao »The Park School« u Baltimore, »The Play School«, »The Ohio Valley School«, »The Avon Old Farms School«, i — da naročito pomenemo — »The Lincoln School« kod »Teachers College«-a u Njujorku, koja Je jedna od najvećih, ima nekoliko stotina učenik4, i sabrala je u svom nastavničkom osoblju nekoliko od najrevolucijonarnijih prosvetnih radnikA, Esencijalna karakteristika eksperimentalne škole bila bi — po rečima Dr. Harolda Ruga (Rugg), Jednog od članova fakulteta na »The Lincoln School« —: najpre

*) The Classroom Teacher {T, Briggs, Ed.). Vol. X, p, 64,

25