Nova Evropa

покрети у уметности наступити у знаку импресијонизма. Импресијонизам, или боље речено његов енглески тип, јесте још увек модерни стил нашега сликарства. У својим екстремним облицима имају импресијонисти — кубисти, футуристи, — мало заједничког с енглеским народним укусом. Али ипак, посредно, имао је импресијонизам код нас велики утицај. Техника викторијанског времена доживела је јаке потресе и у самим домаћим круговима. Народ се заситио прецизности, идеалних земаља, грчких богиња, и витезова из бојадисанога стакла. Согобг и МшШег почеше привлачити, и после дугог времена опет су постали омиљени пејсаж и слике крајева. Уистини, нити један није могао да избије из седла нашега Тернера или Констабла. Међу модерним савременим сликарима био је ветеран Бењамин ГеадЧег (1831—1922), који је сликао енглеске пејсаже онако како их Енглези понајрадије гледају. А ко жели нешто необичније, тај нека потражи снежне »ландшафте« шкотскога сликара Фаркарсона {Joseph Рагаџагзоп), који је те крајеве сликао на лицу места, седећи на покривену столцу, завијен у покривач и са грејачем под ногама. Није чудо да је његов снег тако хладан!... Са пејсажима, доживели смо и повратак животиња на сликама. Не Ленсирових паса-мудријаша, него непокварену дивљу зверад: Бритон Ривијерове лавове, и епидемију полудивљих шкотских говеда, понајвише под немилим небом у нашој горској пустињи северне Шкотске.

Од великог импресијонисте Хвистлера (Јатезг Abbott Ме, Ме Уз ег, 1834—1903) барем једна слика нашла је пут у широку популарност, и остала је тамо. То је његова »Battersea Bridge«, koja личи на какову модерну јапанску скицу.

Готово неприметно, наша се је соба опет изменила. Гађегфу-завесе и блазине, сада су из кретона. Бакин »ећ « поново је дошао у моду. Гобелинасте тапете су ишчезнуле, зидови су сад премазани темпером и нису више папирнати. Пејсажи су истиснули портрете, а Летнове богиње протеране су у школске зграде. Нарочито се цене гравуре. Дуго времена презирани бакрорези у бледо-златним оквирима враћају се опет на своја места; а ако желиш да будеш нарочито занимљив, распитујеш се за јапанске графике. Ако ових не можеш да добијеш, онда за красне бојадисане репродукције талијанских мајстора. Постали смо избирачи. Живимо у години 1912.

Још један призор, пре него што спустимо застор. Године рата и обнове проузрочиле су задње веће измене које треба да забележимо уколико се односе на популаран укус. Наша је соба постала малена, део малене али светле и зрачне

134