Nova Evropa
Најновија књига Каден-Бандровског.
Првак савремене пољске прозе Ји из Кадеп-Вапагомла пропутовао је прошлих година Естонију и Финску, па је своје утиске с пута објављивао у варшавском тједнику »Младотовс: Шеетаскје«; а недавна је издао и књигу »Перо, љубав, ижена« (»Рабто, тиовс 1 Кођлефа«, Варшава 1931), у којој је сакупио своје путописе по главним градовима Пољске и по Естонији и Финској. Половину књиге заузима занимљиво предавање што га је држао на свом путу, о савременом пољском духовном животу и о опћим актуелним питањима, особито о борби за нову жену.
У овом свом предавању о жени, Бандровски поставља тезу, да је читава наша данашња цивилизација мушка и некултурна. Жена је само хоспитантица те цивилизације, и далеко је од тога да буде изједначена с мушкарцем у правима и привилегијама. Мушкарац је нека својства женског организма напросто прогласио »нечистима«, и због те нечистоте отклонио је жену од готово свих религија свијета. То насилно начелно ниподаштавање је парадоксално, јер су мушке религије попропадале баш услијед недостатка женина апостолата, како то свједочи и судбина нирванизма, који је побиједила хришћанска жена. Ниче, на једном мјесту, каже, како мушкарац говори: »Ја хоћу«, а жена само шапће: »Он хоће...« Исто каже и Каден-Бандровски приказујући веома пластично напор жене и њено покоравање захтјевима моде само ради жеље да би свратила на себе пажњу мушкарца. Мушкарац је и религију створио само за властиту потребу. Отада се толико тога измијенило — и гледања на свијет, и државна устројства, и саобраћај, дошла су времена радија и авијатике; само је жена остала гдје је била, и с њом се још увијек поступа као са власништвом мушкарца. Крајње је вријеме да и ту настану промјене. Данашњи човјек мора хтјети да у држави буде добро и мушкарцу и жени, и борба за нову жену мора постати борбом за новог мушкарца, за новог човјека, и за нову државу.
Као што се види, писац је дубоко задро у проблеме савременог живота, и успио да на својим путовањима изнесе питања с којима треба — како каже у »Газети Пољској« (од 18. фебруара 1931) Павел Хулка-Ласковски — да се на-
стоји упознати сваки културан човјек. ИЕ
214