Nova Evropa

rike, Banka za Medjunarodna Plaćanja, ustanovljena — u smislu Jangova Plana — radi uredjenja evropskih dugova Americi, razvija se polako u bankovni sistem po uzoru američke Federalne Rezervne Banke; njeni se statuti ne ograničavaju na uredjenje dugovanja i reparacija, već predvidjaju i mogućnost kreditovanja država koje bi iz budi kojih razloga bez svoje krivice zapale u teškoće, te zastale u svom privrednom razviću, Sporije ide u Evropi s uklanjanjem smetnja kretanju i prenosu dobara, bez kojih bi slobodna cirkulacija novca bila dobrim delom iluzorna, Osmovana je doduše Liga za Carinsku Uniju, ali je njen uticaj na vlade evropskih država Još potpumo ništavam, jer ove produžuju sa fatalnom igrom carinskih protekcija i carinskih redukcija, u čijoj se stvarnoj vrednosti i koristi ni same više ne razaznaju, Trebalo bi stoga prihvatiti predloš iz Brijanova nacrta za evropsku uniju, pa ustamoviti stalmu železničku, poštanmsko-telegrafsku, avijatičku, zdravstvenu, ı t, d,, komisiju, koje bi orđanizovale saradnju medju državama, te postale u stvari ono što je u Americi Medjudržavna Trgovinska Komisija; idući korak na tome putu bila bi Evropska Carinska Unija, Ostalo bi onda još da se uspostavi trgovinska ravnoteža izmedju idustrijske (glavnom, severozapadne) i poljoprivredne (istočne i južne) Evrope, jer samo dobri medjusobni privredni i treovinski odnosi mogu dati čvrstu osmovu za političku solidamost, ili čak za političko jedmstvo, I ovo bi se svakako dalo najbolje postići na način kako su to Američani učinili usled i posle Gradjanзкоба Rata, — ummoženjem i proširenjem saobraćaja, i poimence železničke i automobilske mreže, Tu je vrlo poučno havesti, kao primer za razmišljanje, da podunavske države imaju jedva 400 metara izgradjenih puteva ma sto hektara obradjene zemlje, dok ih Kanada, naprimer, ima prosečno do 3000; onda Чађобте da nije čudo, da su pojedina imanja u podumavskim гету јата udaljena i po 25 milja od najbliže železničke stanice, tako da je teže, i da više staje, tramsportovai jedan džak žita tim putem nego od te stanice do Gjenove, Masselja, ili Hamburga, Dok ovako stoje stvari, ne isplaćuje se maravno povećavati poljoprivrednu delatnost, budući da seljak nije u mogućnosti prodati svoje viškove, a onda ni kupiti od industrijske Evrope njene proizvode, Dužnost je stoga vlada i njihovih organ4, da što pre izgrade puteve i postave šine kojima će ići saobraćaj. — U svakom slučaju, ovaj pažljivi posmatrač i predlagšač iz Amerike pretpostavlja, da bi izgradnja puteva, dobro kombinovana s iskorišćenjem električne energije, i potpomognuta kreditom i kapitalom, dostajala da u toku od samo nekoliko godina podvostruči prihode i kupovnu snagu 140 milijona seljačkog pučanstva u Južnoj i Istočnoj Evropi, što bi opet dobrodošlo naročito imdustrijskoj Evropi, budući da dve trećine

109