Nova Evropa

mućen pogled ličnim momentom ili prilikama sredine toliko da se — recimo — zbog Musolinija, il: Marinetija, odrekne Dantea ili Kročea, ili da — pamteći nemačke i austrijske novinske članke od Rata i pre Rata — ne htedne uzeti učešća u proslavljanju Getea, i tome slično, Nikom, rekosmo, ko od kulture ne predje па politiku! A. kad se predje na politiku, onda naravno počinje drugi razgovor,

Neka nam stoga dopusti G. Varnije da mu iskreno kažemo, kao Francuzu i kao našem prijatelju — čiji rad i čije prijatelj-

stvo inače neobično cenimo —, da mislimo ida se on u ovom slučaju sve vreme — hotimice ili nehotice, — kreće па poli-

tičkom terenu, te da mu je zato pogled zamućen. Samo tako možemo razumeti ono što je rekao i napisao, ili druge inspirisao da napišu, ovom prilikom, On je i suviše dobro informisan a da ne zna ko sedi u zagrebačkom PEN-klubu, i ko osniva Društvo Prijatelja Velike Britanije i Društvo Prijatelja Nemačke u Zagrebu. Samo politička preokupacija mogla je učiniti da obnevidi, pa da otpočne pod pseudonimom s onakim neosnovanim prigovorima u »Paris-Midi«, a završi pod punim potpisom s ekspektoracijama dostojnim predratnog »Pester Lojda« u »Cahiers du Sud«; da uporno ponavlja detinjastu tezu o pohodu austrijskih penklubaša na Zagreb povodom Geteove Proslave, i da se silom oglušuje o ozbiljne proteste koje su, protivu njegovih načela o kulturnoj orijentaciji i protivu načina na Кој: ih je izneo, doneli zagrebački listovi i časopisi; da ne uzme u obzir, da su ti što se bune i protestuju, na našoj strani, protivu njegova gledišta, najveći prijatelji francuske kulture i njegovi najbolji saradnici u propovedanju i širenju francuske kulturne orijentacije, Neka G. Varnije mirno pročita sve što je napisao u OVOJ stvari, i šta mu Je na to odgovoreno, pa će i sam, uvereni smo, uvideti koliko je predaleko otišao, pogotovo ако ima na umu da je on, u Jugoslaviji, zvanični predstavnik irancuske kulturne orijentacije i penetracije, kojega je u Zadreb poslalo francusko Ministarstvo Spoljnih Poslova, te koji ima s nama svima, Prijateljima Zapadne Kulture, da saradjuje na zajedničkim zadacima di ciljevima Humanosti i Svečovečanstva, Slobodna utakmica dopustiće svakoj kulturnoj orijentaciji da penetrira kudagod može, — bolja će biti ona koja ne potone, A mi koji hoćemo da poslužimo kao nosioci i prenosioci zapadnih ideja, i zapadnih metodA, ma le maše mlade države i nacije u postajanju, moramo se naročito. čuvati da ne ograničavamo tu slobodu utakmice, i da načelno dopustimo svaku kulturnu orijentaciju, makoliko bili: lično zagrejani za jedmu ili za drugu ili za treću, Razlikovati načelno od ličnog, ı vladati se prema tomu, — zar nije u tome najviša kultura za kojom treba težiti i koja se može postići? ,,,

Ć;

393