Nova Evropa

ralnosti, t. j. na podredjivanje razumnosti zakonima morala. Praktički, ovo je naravno mno8o teže od običnog školskogš odnosno vojničkog — učenja, ali nije nemoguće; i sav je izgled da će rezultati otuda u budućnosti biti ogromni.

Samo se po sebi razume da, ako hoćemo da iskoristimo veliku moć i korist morala, treba temeljno da ispitamo i proučimo razne metode vaspitavanja, kao i okolnosti društvenog života, Uz to je, van svake sumnje, potrebno i veliko poštovanje čovečje ličnosti, ličnosti onođa koga hoćemo da vaspitavamo, poštovanje prava njegove ličnosti; potrebna je ı atmoslera nesamo strode zakonitosti uzajamnih odnosa, već i poverljivosti i srdačnosti Ne upotrebljavam reč koja bi bila ovde najzgodnija, a to je »ljubavi«, jer nam je još i suviše sveža uspomena na rat, koji ide protiv svih zakona morala, a naročito protiv velikog i svetog osećaja ljubavi. Ali zasada se nećemo na tome zadržati, raspravljajući pitanje o zlu rata i sreći opšteš mira; samo toliko možemo reći, da se i rat, ta po sebi svirepa stvar, može bazirati donekle na najvišem od elemenata čovečje psihe, na moralu, budući da ideja zaštite svoje otadžbine sadrži mno8So, ЂезКгајпо тпобо шобисnosti za iskorišćavanje morala i u ratu. Када зе, ! ако зе, 5 razvitkom svesti i morala ratna зпаба ФтХауе pretvori samo njenu odbranbenu snagu, u cilju zaštite otadžbine, kao tvrdjave koja je strašna samo za napadače a bezopasna za one koji njoj ničim ne prete, onda i utoliko će biti bolje. Zato i Jeste neophodno, pri vaspitavanju svakog čoveka — bilo deteta bilo vojnika — ођгабан пајуеби раХпји па пјебоуо тогајпо озесаmje i držanje, па pojačanje moralnih elemenata i moralnih osnova.

Da se ovde za časak još zadržimo na pitanju takozvane »ratne psihologije«, budući da je retko gde tako jasno izražena borba različitih elemenata čovečanske psihe kao kod ratnika u boju. Vojni administrator ima da reši neobično složeno i teško pitanje: kako da iskoristi za opšte ciljeve odbrane ceo onaj nažalost veoma mnogobrojan kontingenat amoralnih lica koja se nalaze u vojsci; i kako da odbrani i osigura kolektiv od njihova štetnoš uticaja. Budući da vojska ima da predstavlja sobom sastavni deo celog naroda, cele nacije, to se priprema i vaspitavanje vojnika me može početi tek u momentu poziva na odsluženje vojnog roka, — ona mora početi mnogo ranije, u školi i u porodici, svuda u celom društvenom i državnom životu. Dete se mora vaspitavati pod takvim uslcvima, da se ono stalno navikava da se u svojim postupcima rukovodi višim elementima psihe, čim je dostiglo uzrast kad postaje sposobno za logično mišljenje i za moralno osećanje; pri čemu, i to mi se čini naročito važnim, dete mora po moбибпозн да гаф 1 ро зуојој želji a nesamo po naredbi, U sva-

446