Nova Evropa

bi postao zdenac iz koga bi poticale sve duhovne snage i Dpozitivne vrednosti Balkana, a koji bi ujedno u sebe primao sve tekovine i vrednosti ostalih Jugoslovena i cele Evrope; grada za kultivisanje svežih životnih izvora naroda i snaga pojedinaca, i za stvaranje pravih forama, da puna sadržajnost pozitivnog dodje do potpunog izražaja; grada, u kome bi se iz sveća toga radjale nove više ideje, sinteza, nova zajednička ideologija, novi mit. No, gle, — tamo već stoji jedan grad! Samo, u životu se mora stalno razlikovati: ono što bi mogloitrebalo da bude, od onoša što jeste...

Beograd je na ušću reka, reke nacijonalne i reke evropske {Save i Dunava), na dranicama kultura, vera, i naгода, I rečni i teritorijalni grad, balkanski i evropski. Balkanac kojeda ispiraju blaga Sava i evropski Dunav. Beograd nije izraz Srbije (to bi pre bio Kragujevac, ili koji drugi grad]; sličnog položaja nema ni približno nikoji drugi бгад Srbije, Beograd u istoriji i nije bio prestonicom nijedne srpske mi Jušoslovenske državne tvorevine: njega su podizali osvajači sa juga i sa severa; osvajači su mu davali svoj smisao: za one sa severa on je bio ključ za severne balkanske oblasti, a za one sa juga — prozor u Evropu, i otvor za prodor u panonske ravnice. Besumnje, Beograd je zadobijen i učinjen prestonicom smelošću i hrabrošću Šumadinaca. Njih je tamo izbacio duhovni eksploziv Kosova, i oni su u njega uneli i ucepili šumadijski duh. Ali on nije izraz ni Srbije ni Šumadije,

Za naš jušoslovenskti smisao, Beograd je nov бгад, за novim zadacima i novim ciljevima, On Je pravom prestonicom, u punom smislu reči, postao tek od Oslobodjenja. Kao slobodna prestonica Srbije, od Kneza Mihajla, ležao je on na granici države i bio izložen sili neprijateljske Monarhije, Njegov pravi značaj bio je tada u tome, što je on bio kulturno-nacijonalni, ideološki centrum svih Srba a delomično i Jugoslovena. Duhovno dejstvo kosovskog mita na Srbe u bivšoj Monarhiji strujalo je od Beograda, Stoga Beograd još ni izbliza nije dostigao svoj značaj, ni u onom što vredi za Jugoslaviju, a kamo li u onom što vredi za Balkan i za Srednju Evropu, Dok je Zagreb izraz Hrvatskoš Zagorja, Zagrebačke Gore, i uže Hrvatske, 1 onda Кад ти žene nemački govore, izraz Hrvatske, Hrvata uopšte, i kao takav prodro u Jugoslovenstvo i postao jednim od najvažnijih kulturnih centara Јибовјоуепа, kod Beograda je sasvim drugi slučaj: on svoj od Boga mu dani značaj nije još ni blizu postigao. On svoju harmoniju i svoj pravi značaj ima tek da stekne, U Beogradu — sa zaledjem Srema i dela Banata susreće se: Srpstvo i Jugoslovenstvo, pravoslavlje i katolicizam, kosovska tradicija i balkanstvo u najširem smislu reči, i srednjoevropska civilizacija; narodni demokratski život i

266