Nova Evropa

bez forme, nečujna. Ali je njen značaj veći u vezi života ljudi s njome, ona ima životnu lepotu za onoga koji se jednom s njome snodio i u nju uživeo, Drina i Neretva su, da tako kažemo, kao lepe, nestašne devojke, dok je Sava tiha i blaga, i ima neku svoju dobrotu, kao mati, Ako ona, ponekad, postaje od matere maćehom, na ljudima je, i poimence na državnoj upravi, da joj — modernim tehničkim sredstvima i ustanovama — oduzme, ili bar ublaži, maćehinski karakter,

Život oko reka i njihovih obala deluje na ljude koji tu žive u raznovrsnim pravcima, i na njihovu fizičku i na njihovu duševnu stranu. Mi ćemo se ovde ograničiti samo na izvesna tipičnija dejstva i neke posledice, nastojeći da ih uočimo i zabeležimo, Tu će nam, tako, odmah pasti u oči, da svaki rad oko reka zahteva znatnu pažnju, jači umni napor i veću okretnosi i životnu veštinu, nedo rad u brdskim krajevima, Ribarenje, паprimer, nadmaša svaki drugi telesni rad, jer spada medju one telesne rađove koji se ne mogu potpuno mehanizovati: čovek mora biti pri stalnoj pažnji, te ima svaki put pravac rada i potrebnu taktiku da menja prema situaciji momenta. Kod savske doline dolazi k tome, da daje doduše bolje materijalne uslove za život, ali i traži veći napor i veštinu pri obradjivanju zemlje, nego što je to slučaj u brdskim krajevima.

Ljudi od Save nisu usko privezani uz tle, oni su pokretni i menjaju mesto, usled čega imaju širi vidik i veću širokogrudost, — manje su ekskluzivni i lokalni patrijoti, Voda je u večnom ioku, teče, sliva se i preliva jedna u drugu, povezuje se jedna s drugom kao u kolo, Nije slučaj da je Branko Radičević napisao svoje djačko kolo kao Brodjanin (pod širim uticajem karlovačke okoline svesrpsko8, odnosno jugoslovenskog, raspoloženja); osnovni ton dala je savska žica. I kao što su pokretni, te se lako prilagodjuju novoj okolici, zadržavajući pritom toplu ljubav prema rodnom kraju i Savi {čuvajući svoju »savsku žicu«), isto tako lako primaju i došljake u svoju sredinu. Sava i njene obale privlače naročito naše siromašne brdjane, koji se ovde menjaju već u prvoj generaciji, prilagšodjujući se novom živofu, te gubeći mnogo od svoje sirovosti. Doline pored reke deluju na naravi ljudi ublažujući i pripitomljujući ih. To je uostalom najprimitivniji način kultivisanja ljudi, što je naravno još veoma daleko od prave kulture.

Brdjanin nosi u sebi mnogo više one opšteljudske ба! пебо добпзко-заузћа čovek; ili bar, uza Savu i njene neposredne obale, glad kod ljudi gubi onu žestinu što je ima Као najprimarnija potreba ljudska i kao početak svega, Jer, Sladni su sveži i jaki, i таг »бјадап sam« znači najveću svežinu i zdravlje. Gladni su doduše, po spoljnjem izgledu, kao bez enerdije, odnosno kao da su je izgubili; ali oni imaju latentnu enerSiju, koja se u povoljnom momentu ispolji u neočekivanoj jačini.

278

OOPS aa