Nova Evropa
dualiteta, Nesumnjivo је да бе najviše uspeha u toj akciji postići onaj vaspitač koji je ekonomski obezbedjen, psihološki školovan, ima jako razvijen mteres za posmatranje unutrašnjeg života, ali i živo osećanje stvarnosti, vaspitačku ljubav, i altrujistička osećanja. Psihička struktura jednog vaspitača je u zavisnosti od objektivnog duhovnog života; u ozbiljnim razmišljanjima o sebi i svojoj socijalnoj funkciji on može naći sebe, — ako, razume se, živi u sredini u kojoj su stvoreni pravični odnosi. A to samonalaženje je uslov uspostavljanja pravilnih relacija izmedju njega i mladeži; ono ima za pretpostavku viši pogled na život i kritički stav prema objektivnoj duhovnoj stvarnosti, Da bi pravilno ocenio karakter omladine, i zauzimao stavove koji su pogodni za mjen introspektivni razvoj, mora on poznavati nesamo duševnu osobenost i liniju razvitka omladine, пебо i njenu okolimu, socijalne i ekonomske uslove pod kojima ona živi. Mnoge mladiće pokreću na introspekciju i samoocenjivanje duševne borbe koje doživljuju u pubertetu i adolescenciji; životne krize, nastale usled žalosti, sudara, ideala sa niskim težnjama, ili teškog materijalnog stanja, stavljaju mladiće pred probleme sopstvene ličmosti, sudbine, i društva (mnogi se od njih uporno bore protivu rasplamtelih magon4 u sebi, te anališu svoja psihička dešavanja). Njihove introspekcije su često odredjene afektivitetom: promatraju i prikazuju svoja doživljavanja, ne pribrano i hladno nego s emocijom i bez obzira na formu svojih napisa; u tom elektivnom samopredstavljanju obelodanjuju se osobenost temperamenta i priroda socijalnih držanja, Ukoliko je veći broj mladića koji daju emocijonalno obojene opise svojih psihičkih kriza, utoliko je veća verovatnoća tih krizA, te je istraživaču olakšano poznavanje celokupne psihičke situacije omladme koju podiže. Mladićevo produbljavanje doživljaja samoposmatranja kao vrednosti uslovljeno je njegovim oštrim introspektivnim saznanjima u različitim životnim odnosima koji traže akciju svesnih snagA, Naprotiv, razvijanje interesa za promatranje ličnih doživljaja i postupaka usporeno je u sredinama u kojima se ugušuje individualna sloboda i šablonizira delatnost; polet snaga ličnosti onemogućen je procesom duhovnog nivelisanja. Prema tome, vaspitanje se mora organizovati tako da učenici dobijaju podstreke na pravilno promatranje vlastitih doživljaja i svoga iponašanja, i na precizno izražavanje svojih opažanja, Problem razvijanja introspektivnog interesa u nastavi stoji u neposrednoj vezi sa pitanjem o neđovanju socijalnog osećanja i volje za humanu akciju {u tome pravcu potrebno je izvesti dublju reformu nastave književnosti, istorije, i Seografije). Empirijska gradja pokazuje da su vežbanja mladićAa u samopromatranju dublje uticala na strukturu njihova karaktera onda kada su bila spojena sa vežbanjima u samoodricanju i društvenom radu, Svako unutrašnje posmatranje nema etičku svrhu; ima besplodnih samoanaliza
510